El ‘futurismo vintage’ de Kofie

30 May 2016 Texto: Mind The Gap.

{english below} Nació y creció en Los Ángeles; es un tipo americano de unos 40 años con raíces negras, de los indios Choctaw, alemanas y escocesas, y lleva mezclando distintos medios artísticos en la calle y en las galería desde mediados de los 90. Este es el perfil de Kofie.

Su trabajo es una abstracción preverbal de la evolución de sus graffitis desde los 90 hasta 2002. Como él dice, “es una evolución progresiva de todas mis fuerzas e inspiraciones. El ‘futurismo vintage’ y el ‘post-graffiti’ son términos que cada vez uso más, pero es complicado definir mi trabajo porque es muy variado. Al tener un background multicultural, también lo son mis trabajos, así que no es fácil definirlos”.

Sobre sus métodos de creación, expresa: “tampoco es fácil explicar el proceso que sigo para trabajar. Mi cabeza tiene una manera extraña de procesar la información, y mis manos y cuerpo siguen este instinto para reproducir las ideas que me llegan”.

 

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En la mayoría de sus trabajos, realiza las divisiones, formas, busca el equilibrio, los contrastes y las capas, así como la construcción del tiempo y el espacio. “Me encanta crear un entorno técnico con apariencia envejecida y moderna al mismo tiempo; a veces el trabajo es directo y otras, es el resultado de muchas capas, una encima de otra”, nos explica. Además, añade que siempre está haciendo bocetos: “algunas pinturas que hago en la calle vienen de estos bocetos y otras de trabajo de estudio”.

En relación con lo más complicado que ha hecho laboralmente dice que es el tema de los negocios, mantener los proyectos en orden, los tiempos, “cada trabajo nuevo es un desafío pero me encanta”, continúa.

Y a la hora de desarrollar sus ideas, dice: “Soy único para la organización, el control y la estructura. Soy un fan de la ilustración futurista de Syd Mead y de Lebeus Woods, por ejemplo. La interpretación del futuro me cautiva. Encontré una conexión con mis primeras pintadas y estructuras arquitectónicas antiguas, así que traté de unir ambos mundos”.

 

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Por otra parte, dice que admira las obras no representativas: “Me he inclinado siempre por lo abstracto. También tengo una personalidad estable, me gusta el control. La pintura me permite que explote estas características de mi persona, así como mi imaginación y perspectivas de la forma y el equilibrio”.

Este artista vive para crear, para hacer cosas con sus manos, cuanto más técnico más desafiante y más atractivo e inspirador para él. “Me gusta hacer cosas difíciles porque son un desafío”, afirma.

 

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Hablando de música dice que la canción que tiene en la cabeza últimamente es “la perfectamente mezclada y producida “Black Ego”, de Digable Planets, 1994. Utiliza una parte de THE METERS y una de Grant Green Melody que te deja hipnotizado hoy en día”. Y sobre su comida preferida dice: “LA es la Mecca de la diversidad étnica, y también sus alimentos, el tex-mex y los platos del sur son mi debilidad”.

Para terminar, nos cuenta que: “Si no estoy trabajando en arte directamente, todo que lo hago se relaciona con ello o requiere un cierto esfuerzo creativo. Durante los fines de semana investigo y busco cosas, me dedico a recolectar artículos y cassetes de audio que paso a mi ordenador para convertir en sonidos extraños”.

 

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English:

THE “VINTAGE FUTURISM” OF KOFIE.

He grew up in Los Angeles, California. Born and raised. He is a 40 something American citizen of Black, Choctaw Indian, German and Scottish Background. He has been creating fine art mixed-media & art on a street and gallery level since the mid 90s. This is Kofie.

His work is a preverbal abstraction of the graffiti lettering he was mastering from the mid 90s to 2002. “It’s a slow evolution of all of my strengths and inspirations. ‘Vintage futurism’ and ‘post-graffiti’ is a term I go back to constantly. It’s kind of hard to have one word to define the amalgam that it is. I’m a person of a multicultural background and I like multi media works, so to have one word to define me is a difficult thing”, he says.

About his working methods, he expresses: “I found there is no easy way to clearly explain my process with a simple explanation. My head has an atypical way of filtering information and my hands and body just acts on instinct to produce this idea in my head”.

The majority of the work he creates deals with his interest in compartmentalization, form, balance, conflict, layers as well as construction and how they stand against time and space. “I enjoy creating work that is technically sharp and involved yet seems distressed and aged, old and new at the same time. My work process can sometimes be straightforward or heavily involved with layers of work on top of work until it naturally aligns and stands alone as a sort of construction”, explain to us. And he adds that he is constantly sketching in notebooks, staying busy: “Some wall paintings are loosely based on these sketches; sometimes they’re based on studio paintings”.

Related with the hardest thing, he says that probably is the business side of things, keeping projects in order, deadlines. “The part where it becomes ‘work’ has its challenges, but I’m glad to be working”, continues.

Y to develop his ideas, says: “I’m one for organization, control and structure. I’m a fan of the futurist illustration direction of Syd Mead & Lebeus Woods, for example. It’s the intersecting lines and their placements that draws me in. The interpretation of the future intrigues me. I found a connection with my early Graffiti letters and outdated architectural renderings. I made a conscious effort to bridging them together and exploit those inspirations”.

On the other hand he says that he admires non-representational works: “I’ve always gravitated toward the abstract and precisionist movements. I also have a dedicated and driven personality. I very much enjoy control. Painting allows me to exploit these personalities as well as share my imagination and perspectives of shape, form and balance”.

He lives for the process of creating. Making something with his hands. The more technical and the more challenging, the more he’s intrigued and inspired by it. “Maybe I like making things difficult for myself to give myself a challenge”, affirms.

Speaking about the song gets stuck in his head most often he points out “perfectly mixed and produced ‘Black ego’ from Digable Planets, 1994. It uses a break from that’s pretty hypnotic to this day”. And about his favorite food, remarks: “LA is a mecca of ethnic diversity and that follows through in it’s food, but Mexican and South American is my achilles heel”.

To finish, he tells us: “If I’m not working on art directly, everything else I do is somewhat related to it or assists some creative endeavor. On weekends I drive around to sales and gather supplies and random items I enjoy collection. When the opportunity finds me, I like to go through found audio cassettes and records, pull samples from them, then digitize to reassemble them through my computer to make eccentric beat loops and long, strange waves of sounds”.

 

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