Os dejamos con unas palabras del diseñador Leandro Senna sobre el proceso de creación del logo Staf correspondiente a Enero 2016….
Durante 2015, tuve la oportunidad de visitar la galería White Walls, cerca de mi casa en SF. Me encantó una de las piezas que vi por allí y la guardé bajo llave en mi cabeza.
Trabajo como diseñador visual en Apple iTunes y siempre estamos muy concentrados en crear elementos muy claros y legibles en diferentes tamaños, incluídos los más reducidos que se usan en los iPhones, por ejemplo. Necesitaba experimentar con este nuevo concepto de un modo más personal . Así que cuando Juan de Staf Magazine, me ofreció el participar en el proyecto del logo de la revista, tenía clarísimo lo que quería crear.
Todo empezó con un papel y un boli en un restaurante. Mientras esperaba a que mi comida llegase, esbocé las primeras líneas, retomando aquella idea tan geométrica de la White Walls, y en casa, me dediqué a crear el resto de las letras. Me tomó tres rondas de dibujo a mano hasta escanearlo y llevarlo a Illustrator.
Cuando conseguí terminarlo, aún no estaba convencido del todo con el aspecto de la E, así que probé con dos nuevas opciones que me llevaron a retroceder un par de pasos hacia atrás y a rehacer esa parte completamente.
El hecho de que el resultado no sea un trabajo de lectura fácil y rápida me parece muy positivo, ya que obliga al espectador a tomarse su tiempo observándolo y tratando de comprender qué quiere transmitir. Con ello, juegas con el poder que cada letra tiene en la comunicación de una palabra, ya no solo con su significado, si no con la creación de un estado de ánimo y de una imagen compartida con el observador.
www.leandrosenna.com
(english)
During 2015, not sure exactly when, I went to this art gallery close to my home in SF called White Walls. I really liked one of the pieces I saw over there and kept that image in my head.
Im always sketching in my book while im waiting, on the phone or taking a break from work, and I started to develop and evolve that idea in some geometric shaped types.
I work as a visual designer at Apple iTunes, and here we are very focused in creating things that are super clear and legible in different sizes, including very small ones to be featured on iphones for example. I needed to experiment this new concept in a personal project. So when Juan from Staf Magazine approached me to participate of their STAF LOGO project, I already knew what I wanted to do.
The process to create this logo started in a restaurant. I asked some paper and pen in the cashier and drew the first lines while waiting for my sandwich. Then I got home and kept creating all the other letters.
I usually use a light table to draw over and over till Im happy with what I have. It took me 3 rounds till I scanned and went to illustrator. During this next step we are always finding new solutions for issues Im facing along the way, finding new alignments, proportions, enhancing legibility, playing with lights and shades, studying different colors…
When I thought I finished, I was still not happy with the E, so I tried a couple of new options. I also found a cool diagonal line almost working on the letters AAZ, so I took some steps back and recreate that part. I think is important to turn off the computer sometimes, and check your work on the next day so you have a chance to clear your head and come back with fresh eyes.
I like the fact this work is not an easy/fast read, its cool when people need to spend some time looking, trying to understand what we want to say. By doing that, you play with the power of letters to communicate a word and everything that comes with the meaning, but you also create a mood and a image to interact with the viewer.