Earth

17 July 2015 Texto: Isa Alba. Fotografía: Samantha Muljat.

(english below)

 

DYLAN CARLSON:
“El rock’n’roll no es underground desde 1968. Hoy en día cualquier grupo,
independientemente de lo grande que sea, puede llegar a ser in de la noche a la mañana”.

 

Los entendidos los coronan como pioneros del drone. Pero lo cierto es que, desde que empezara su andadura allá por 1990, esta banda ha ido forjando un estilo único e inimitable que no se puede empotrar en ningún genero. Dylan Carlson era un poco el bicho raro de la escena de Seattle, puesto que su banda no pegaba ni con cola en plena erupción del grunge. Pero, a diferencia de la mayoría de esas bandas, ellos siguen en pie después de veinticinco años. Consolidados como una de las bandas mas aclamadas de lo que era la escena underground

El año pasado sacaron el full length “Primitive and Deadly”, un disco mucho mas crudo y esencial que recuerda al estilo primigenio de Earth. En Staf tuvimos la oportunidad de hablar del disco y otros aspectos de su carrera con Adrienne Davies, Dylan Carlson y Don McGreevy en el Temples Festival de Bristol, Reino Unido.

Muchas gracias por dedicarme vuestro tiempo y hablar conmigo hoy. Tocasteis el viernes en Barcelona en el Primavera Sound. Os lo tengo que preguntar porque soy española: ¿como fue?
Dylan: Bien, fue genial. Nos lo pasamos muy bien.
Adrienne: Un concierto muy bueno.
Don: ¿Fue el escenario Adidas?
Dylan: Sí, y creo que era la cuarta vez que tocamos en Barcelona ¿O la quinta?
Adrienne: La segunda vez en el Primavera.
Dylan: Me gusta Barcelona.
Don: Barcelona es una ciudad genial. Madrid también lo es, pero esta vez no tocamos allí.
Adrienne: Dylan-1, Marshall amp-0.

Ah si, de algo me he enterado.
Dylan: Sí, la pantalla salio ardiendo.
Don: Fue lo más destacado del concierto.
Adrienne: Moló mucho.

El año pasado hicisteis gira para presentar “Primitive and Deadly” y ahora tenéis fechas para Reino Unido, Europa y los Estados Unidos. ¿Era inicialmente vuestra intención girar tan intensamente con el disco nuevo?
Dylan: Hemos hecho una gira mucho más larga de lo normal. El disco ha tenido una acogida tan buena que aun seguimos con el tour. Si no ya hubiéramos terminado el ciclo.
Don: Uno en los Estados Unidos y otro en Europa.
Dylan: Y ya está. Pero este álbum ha salido realmente bien y la gente quiere escucharlo.
Adrienne: Tienes que golpear mientras el hierro está caliente, como dice el refrán.
Don: Nos siguen pidiendo que toquemos, así que nosotros seguimos diciendo que si.

En este caso es bueno no poder decir no… Hablando del tema, hoy estamos en Temples, un festival que acaba de nacer y que en tan sólo dos años ha cosechado una muy buena reputación. ¿Creéis que el surgimiento de este tipo de festivales en los últimos años ha hecho que bandas como Earth estén tan al alcance de cualquier publico que han dejado de pertenecer al underground?
Dylan: Es raro. No me parece que sea así en un festival como este. Sin embargo en el Primavera tienes el escenario Adidas, Ray-Ban, H&M, Red Bull…
Don: Hay un montón de patrocinadores, aunque aun así sigue pareciendo un festival muy popular.
Dylan: Si te soy brutalmente sincero, el rock’n’roll no es underground desde 1968. El único sitio donde el rock’n’roll sigue siendo un dirty business es en Italia y un poco en España.
Don: Incluso en Rusia también un poco.
Dylan: Aparte de los festivales, en el Este. En el resto de sitios, no hay underground.
Don: Excepto la escena DYI – fiesta en casa, pero nosotros nunca formamos parte de aquello.
Dylan: Yo lo que hago es tocar. Y si la gente quiere venir a verme tocar pues bien. Y si no quieren, lo seguiré haciendo igualmente. He tenido la suerte de haber estado haciéndolo durante el tiempo suficiente para que se haya convertido en lo único que hago.

 

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Lo mismo la pregunta debería haber sido si sigue existiendo una escena o música underground hoy en día.
Dylan: No lo creo. Porque, básicamente, hoy en día una banda puede comercializarse por sus propios medios. Ahora mismo todo es presencia en las redes sociales e internet y ocupar un nicho de mercado. Cualquier grupo, independientemente de lo grande que sea, puede llegar a ser in de la noche a la mañana. Y revistas como Vice, y Pitchfork y no sé qué más se enorgullecen de descubrir el próximo grupo del momento.
Don: Aunque me encantaría que surgiera una nueva escena underground. Estaría muy bien.
Dylan: Sí, pero esa es la cosa, que debido a la sociedad en la que vivimos todo se ha convertido en etiquetas. Por ejemplo: me encantan Odd Future. Desde el principio sabían lo que estaban haciendo en lo que a marketing concierne, haciendo pop-up shows, merch de edición limitada. Son underground pero, por otra parte, no lo son. Porque en los viejos tiempos una banda underground tocaba en un garito de mierda, sacaban un 7” y desaparecían. Y ahora el underground se comercializa, dejando de ser underground.

Estaba pensando que el Primavera se ha convertido en el Coachella español.
Dylan: Sí, ¡exactamente!

Y estoy muy contenta de que tenga lugar este festival (Temples). Tengo amigos que tocan aquí incluso, pero es que en cuestión de tres años han surgido un montón de festivales que intentan imitar al Roadburn, siento decirlo así… Aunque no creo que ninguno lo supere.
Don: Sí, Roadburn es genial.
Dylan: Es raro también porque no hay una cultura de festivales en los Estados Unidos aparte de los que son muy sonados como Coachella. Pero no hay muchos festivales pequeños.
Don: Hay algunos nuevos como Psych Fest en Austin, pero incluso esos ya están empezando a crecer.

Lo del Psycho Fest sí que ha sido brutal.
Don: ¿Cuál?

El de California.
Adrienne: Ah sí, Psycho Fest en California.

No creo que puedan hacer un cartel así otra vez. Pueden que la hayan liado, porque a ver qué es lo próximo que van a hacer después de eso.
Adrienne: Sí, si hasta han hecho que Bang! Se reúnan. ¡Venga ya!
Dylan: A juzgar por la manera en la que lo organizaron no sé si lo volverán a hacer otra vez.
Don: Lo hicieron de forma muy chapucera. Creo que han aprendido muchas lecciones.

Volviendo al tema de las escenas, siempre ha habido la sensación de que muchas de las bandas de la escena de Seattle tuvieron un impacto muy grande en muy poco tiempo y luego desaparecieron de repente. Pero hay muchas otras bandas como Earth, Melvins, Alice in Chains… que han permanecido ahí a lo largo del tiempo, ganándose una reputación y un publico a lo largo de los años. ¿Creéis que esto se debe al tipo de música que hacéis o tiene que ver con el tipo de publico y la escena a la que Earth pertenece​?
Dylan: Es un hecho que desde el principio Earth hacia cosas distintas a las que la gente hacía en Seattle por aquella época. Básicamente la gente se metía conmigo por ser un metalero. Y aunque no hacia metal precisamente convencional, ese fue el primer publico al que le gustamos. Porque no estábamos haciendo lo mismo que todo el mundo: grunge o…
Adrienne: Shoegaze.
Don: Shoegaze. Estaba muy enfocado a un tipo de publico. Sin embargo creo que cuando Dylan empezó a componer no le importaba una mierda.
Adrienne: Era muy artístico para ser metal, y muy metal para ser considerado arte.
Dylan: Un poco como el hijastro pelirrojo (que nadie quiere) (risas).

 

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Adrienne, ¿como fue en tu caso? Porque tu no eras una metalera per se.
Adrienne: Me gusta el metal y lo he escuchado desde que era una niña. Tenia un hermano mayor que era metalero. No es mi mayor influencia, pero desde luego me gusta el metal. Recuerdo que cuando empece a tocar sentía que tenía que tocar un poco a lo cavernícola, ser dura y sonar bruto. Pero aprendí que no tenía porqué. Que si tienes partes mas tranquilas y suaves eso hace que lo duro y pesado se vuelva mas poderoso. Como batería es genial mantener una dinámica entre las dos cosas.
Dylan: Creo que esa es una de las cosas que diferencian a Earth. Para mí tiene que seguir siendo algo musical, necesita tener un riff que quieras escuchar una y otra vez. Un montón de bandas parecen ir de “nosotros somos esto, nosotros somos lo otro”. “Tocamos a todo volumen”. “Somos pesados”.
Adrienne: “Esta es nuestra seña”.
Dylan: Ya nadie se preocupa de hacer canciones.
Adrienne: ¿Dónde esta el gancho de la canción? ¿Dónde esta la melodía? El resto lo tienen pero, ¿dónde esta lo mas importante?
Don: Necesita ser pegadizo.

Earth es una banda con muchas influencias, las cuales se pueden percibir de un álbum a otro. Aunque el sonido que caracteriza a Earth siempre esta ahí, esa forma de entrelazar secuencias repetitivas manteniendo un tempo perfecto. “Primitive and Deadly” tiene un sonido más denso y pesado entre otras cosas. ¿Cuáles han sido las influencias para este álbum?
Dylan: Una de las mayores influencias es el hecho de que cuando hicimos nuestras primeras giras en Japón, Australia y Nueva Zelanda era más barato llevar una banda de tres músicos.
Don: Tocar en un trío hace que suenes más fuerte.
Dylan: Así que las canciones que escribí estaban enfocadas para trío.
Don: Y Dylan recordó que puede hacer palm mute (risas).
Dylan: Estuve escuchando muchas cosas con las que he crecido: Scorpions, DIO, Diamond Head. Hacia tiempo que no las escuchaba. La guitarra siempre ha estado ahí, pero en otros discos siempre ha habido algo en plan “Oh! Trombón y teclados”, o chelo. Ha habido mas tipos de instrumentos.
Adrienne: Con la guitarra en el frente.
Dylan: Y en el trío no hay nada de eso. Así que supongo que he tenido he volver un poco a los viejos tiempos.
Don: Yo creo que en cierto modo es como un retorno, como si fuera un ciclo que se cierra. Empezó heavy, después paso a ser mas meándrico y luego algo que empezó a explorar. Ahora la banda ha vuelto a concentrarse mas en el aspecto compositivo, una vez que se ha desmantelado sí misma hasta quedarse en el típico-atípico power trio.
Adrienne: Yo estaba muy concienciada antes de ir al estudio de que quería que la batería que yo estaba componiendo fuera mas agresiva y tajante, que llenara el espacio. Y que agresivamente diera forma a la canción, dejando que las guitarras arropara a la batería, en vez de dejar que la batería rodee a las guitarras. Deje que la batería formara una autentica abrazadera que esta vez ha sido mas agresiva y mas “en tu cara” que antes, y no tan tranquila y sutil. Porque anteriormente, ha sido todo sutileza.

Tiene mucho sentido. Pero incluso cuando escuchas los últimos álbums, sigue habiendo reminiscencias de la época drone, de la era temprana. Hay algo en “Primitive and Deadly”, en “Hex”… que me produce la misma sensación que cuando escucho “Earth 2”. Es algo que siempre esta ahí. Supongo que seréis algo consciente de esto cuando después del hiato de nueve años volvéis y no cambiáis el nombre de la banda.
Dylan: Sí, cuando yo volví a tocar, simplemente empece a tocar. No es que pensara “Voy a hacer Earth otra vez”.
Adrienne: Ni siquiera teníamos la intención de retomar Earth. Tampoco teníamos planeado tocar en publico, simplemente tocábamos como terapia. Estábamos jugando a tocar.
Dylan: Nosotros solo estábamos improvisando y entonces nos pidieron que tocáramos en un concierto. Yo sigo escribiendo de la misma forma, no es que mi estilo haya cambiado mucho desde que era joven. Ahora soy mas consciente: “Venga, hagamos esta canción con esta estructura o esta otra”. Toco mejor ahora que entonces. Hay ciertos elementos que siempre van a estar ahí: la repetición, el riff como figura importante, cuerdas al aire aquí y allá. Porque ese es el tipo de riff que a mi me gusta.

Otra característica destacable del álbum (“Primitive and Deadly”) son las voces. Según creo recordar, la ultima vez que escuché voces en un álbum de Earth fue en “Pentastar”.
Dylan: Nuestro disco mas rock hasta entonces.

En este tenemos las voces con eco de Mark Lanegan y a Rabia Shaheen de Rose Windows…
Dylan: Quienes por desgracia ya no son.
Don: Si, ya se han separado.
Adrienne: Como decías antes, las bandas tienen un impacto muy fuerte y luego ¡desaparecen! Como una estrella fugaz.

¿Era la intención desde el principio tener voces en este álbum o fue consecuencia de tenerlos a ellos colaborando en el disco?
Dylan: Terminó sucediendo porque había una canción que escribí, “The Roots Across the Gate”. Para la cual tenia letra.
Adrienne: E iba a ser para tu proyecto en solitario, pero yo dije “¡No, es una canción Earth!”. Hice que Dylan la usara para Earth.
Dylan: Conozco a Mark desde hace mucho tiempo.
Adrienne: Es que ya habías perdido muchas oportunidades. Al final se hizo.
Dylan: Él y yo hemos querido hacer cosas durante mucho tiempo, pero nunca sucedía por varios motivos. Así que el hizo esta canción y después me dijo “¿Puedo hacer otra?” . Eligió la que se convertiría en “There is a Serpent Coming”. Le puse letra y, como teníamos voces de hombre, pensé que estaría bien tener una voz femenina también.
Adrienne: Tampoco queríamos un disco super macho, también queríamos un toque femenino.
Dylan: Bueno, no necesariamente. Simplemente me gustan las voces femeninas. Ella estaba disponible y teníamos un productor en común, Randall Dunn. También conocíamos el batería de Rose Windows.
Don: No sabia que conocierais a Patrick.
Dylan: Le conocimos…
Adrienne: Le conocimos en la hamburguesería en la que trabajaba. Y luego me vendió la comida para mi gato, porque trabajó en una tienda para mascotas.
Don: Ah sí, ya se me había olvidado.
Adrienne: Es buena gente.
Dylan: Fue gracioso porque él no dijo que tocaba la batería del tirón. Y luego, al rato dijo “ Ah sí, toco la batería en este grupo”.
Don: No lo sabía.
Dylan: Hace ya un par de años que le conocemos.

 

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Este es un mundo pequeño.
Don: Y sigue haciéndose mas pequeño aun.

He leído en algún sitio que os habíais permitido esta vez ser un poco mas una banda de rock para Primitive and Deadly. Como habéis mencionado antes, es también por lo que habéis vuelto a la formula convencional de power trio.
Adrienne: En el album tuvimos a Dylan haciendo las guitarras principal, Brett Netson haciendo la segunda y Jodie (Cox) la tercera. Así que la cosa ha sido en plan “ ¡¡¡guitarras!!!. Por desgracia no podíamos llevar ese line up al directo, así que lo hemos simplificado a lo esencial.
Dylan: Y es interesante tener diferentes line ups.
Adrienne: Es divertido, hace que sea interesante.

Y es que Earth cambia de line up de un álbum a otro. ¿Esto ocurre de forma natural porque vais conociendo a gente y les invitáis a que toquen con vosotros, o existe una intención de enriquecer cada álbum que hacéis?
Dylan: Es algo mas accidental que otra cosa. Obviamente vas conociendo a gente, a otros músicos. Te gusta tocar con ellos, pero la gente tiene su vida y luego se terminan yendo a hacer sus cosas.
Don: Yo no toqué en Primitive and Deadly pero he estado dentro y fuera de la banda durante los diez últimos años. La verdad es que eso no importa, porque parece ser que Earth han sido la mayoría del tiempo estos dos (Adrienne y Dylan ). Y los demás son complementarios.
Dylan: Bill (Herzog) tiene una mujer, un negocio y un hijo, y sé que a Don le gusta tocar y es un músico estupendo. Él toco en “Bees […]” y ha girado con nosotros. Ha estado con nosotros durante diez años e incluso fue el padrino de mi boda. O al menos fue el que firmó los papeles.

¿Como es que Brett y Jodie tocaron en este disco (“Primitive and Deadly”)?
Dylan: Hice parte de mi proyecto en solitario, Drcarlsonalbion, con Jodie. Conozco a Jodie desde hace mucho tiempo. Él nos busco las fechas de los primeros conciertos que hicimos en Reino Unido y le conozco desde hace años, antes de que admitiera que era guitarrista. Y a Brett lo conozco porque el segundo concierto que hicimos de Earth fue con Caustic Resin, la cual fue su primera banda.
Adrienne: ¡Muy fan de Caustic Resin!
Dylan: Le conozco desde 1990, básicamente.
Adrienne: Él es otra persona como Mark, con la que hemos querido trabajar desde hace mucho tiempo. Y por fin hemos podido tener a los dos en el mismo proyecto.

Tengo dos preguntas mas para vosotros (aunque si por mi fuera os estaría entrevistando durante horas). Hay un par de cosas sobre las que tengo curiosidad. Una de ellas es ¿Cómo conseguisteis que Bill Frisell tocara en “Bees […]” ?
Dylan: Eso sucedió gracias a Steve Moore, el trombonista y teclista. Porque el está metido en el jazz y tocaba con Bill Frisell.
Don: Bill escuchó algo de las demos y le gusto mucho. Así que accedió a venir a tocar.
Adrienne: Él no toca con cualquiera que se lo pide, tuvimos suerte.
Don: Puede llegar a ser bastante exigente.
Dylan: Sí, pero es muy buena gente.
Adrienne: Vino al estudio, hizo la primera toma y nos dejo a los demás en… Oh, es que es tan bueno. Que es ridículo verlo tocar.
Don: Es muy humilde.
Adrienne: Sí, es un tío encantador.

Porque el vivía en Nueva York y luego se mudo a Seattle, ¿no?
Don: Creo que se mudo a Seattle en 1993. El tocaba en Naked City con John Zorn y Wayne Horvitz, ambos se mudaron a Seattle.
Dylan: Huyendo de Don (risas).
Don: En realidad fue porque era más barato vivir en Seattle.
Adrienne: Sí…
Dylan: Sí… (risas).
Adrienne: Pero ya casi que no.

¿Por que hay un Plymouth Barracuda en la portada de “Pentastar​”?
Dylan: A mi me encantaba Mopars. Sí, somos unos frikis de los coches.
Adrienne: Sí, nos gusta mucho un coche.
Dylan: Sí, me encanta Mopars.
Adrienne: Ahora te gusta la ropa elegante (risas).
Don: ¿Preguntas por qué? Oh dios, porque es el coche más sexy que se haya hecho jamás.
Dylan: Sí, por eso el video va del coche.
Adrienne: Es un poco difícil justificar esta pregunta: “Pusimos un coche en la portada porque nos gusta, es sexy” (risas).

No sé, creo que resto de portadas tienen mas o menos algo que ver, tienen sentido. Esta me gusta especialmente y siempre me he preguntado si habría algún motivo en especial.
Don: Casualmente ese fue el único disco de Earth por el que he pagado. Cuando me mudé a Portland, antes de conocer a Dylan y Adrienne, el disco ya había salido y pensé “Me lo voy a comprar”. No sabia cómo sonaba porque sólo había escuchado cosas anteriores de Earth en mix tapes. Yo me crié en Buffalo y allí la música de Earth era muy difícil de conseguir. Solamente mix tapes. Cuando lo escuche pensé “¡¿pero que es esta música?!”. Earth, de Seattle. Nunca me hubiera imaginado que terminaría mudándome a Seattle y que iba a tocar con ellos.
Adrienne: Y estar saliendo y entrando de Earth durante diez años. .

Las portadas de los discos de Earth son increíbles. Una de mis favoritas la de “Hex,” pero la de “Bees […]” ,por ejemplo, es preciosa. Gráficamente habéis tenido artistas muy interesantes trabajando con vosotros, como Seldon Hunt, Josh Graham….
Dylan: Sí, tiene gracia porque en la época Sub Pop yo estaba mas obsesionado por controlarlo todo: “Quiero ser yo quien haga las portadas, bla, bla, bla…”. Y ahora conozco a un artista y me gusta lo que hace y confío en ellos para que hagan lo suyo. Se que harán un trabajo genial, les dejo a su aire. Y siempre lo consiguen.
Don: Sí, hemos tenido a Seldon Hunt, Simon Fowler, Steve O’Malley, Arik Roper, Stacey Rozich…

Y el artwork de “Primitive and Deadly” por Samantha Muljat es brutal también.
Dylan: Para mi, porque crecí con discos con sus portadas… los discos buenos no son buenos sólo por las canciones. Son buenos por las canciones pero también por el orden de las canciones, la portada…es el pack completo, ¿sabes a lo que me refiero?
Adrienne: Forma un todo en tu memoria.
Dylan: Siempre he tenido la idea de que nunca debe ser “Oh, cinco canciones estupendas con una portada de mierda”
Adrienne: Bueno, y yo siempre he opinado que si eres una banda instrumental. a) mas vale que los títulos de las canciones sean buenos. b) mas vale que el artwork sea mejor todavía, porque no estas diciendo mucho y tienes que ser evocativo e impactante.

Todo tiene que hacerte sentir orgulloso de que te guste la banda.
Adrienne: Sí, tienes que atraerlos al mundo misterioso.

Muchas gracias por pasar este rato conmigo. Creo que no hay necesidad de preguntar si os sentís bien, veo que estáis en buena forma.. (mirando a Dylan a los ojos).
Dylan: Sí. Sí, totalmente.

Pues espero que hayan muchos discos y conciertos por venir.
Dylan: Los habrá.

 

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ENGLISH:

DYLAN CARLSON:
“Rock’n’roll has never really been underground since 1968.
Now any group of any size can suddenly be the in thing”

The connoisseurs crown Earth the pioneers of drone. The truth is that since they started their path back in 1990, this band has been forging an unique and one-of-a-kind style, impossible to embed in any genre. Dylan Carlson was a bit of a weirdo in the Seattle scene since his band was like chalk and cheese in the height of the grunge breakout. But unlike most of these bands, they still remain standing after twenty five years, established as one of the most acclaimed bands of the not any more underground scene.

Last year they released the full length “Primitive and Deadly” (Southern Lord Records), a much rawer and bare work that reminds us of the primeval Earth. At Staf we had the chance of speaking about the album and other aspects of their career with Adrienne Davies, Dylan Carlson and Don McGreevy at Temples Festival in Bristol, UK.

Thank you very much for taking the time to talk to me today. So you played on Friday in Barcelona at Primavera Sound (since I’m Spanish I have to ask…) How was that?
Dylan: It was good, I thought it was great. We had a really great time.
Adrienne: Great show.
Don: The Adidas stage?
Dylan: Yeah, and it was the fourth time I think we played Barcelona? Or fifth time?
Adrienne: The second time at Primavera.
Dylan: I like Barcelona.
Don: Barcelona is a great city. So is Madrid, but we didn’t get to go this time.
Adrienne: Dylan-1, Marshall amp-0.

Yeah, I heard something about that.
Dylan: Yeah the cabinet got set on fire.
Don: The highlight of the show.
Adrienne: It was pretty cool.

You toured last year in support of “Primitive and Deadly” and now you have upcoming dates for the UK, Europe and the States. Was originally the plan to tour so intensively for the new album?
Dylan: We toured a lot more than normal. I think that’s because the album has done so well. The touring cycle would have ended by now.
Don: One in the States, one in Europe.
Dylan: And then that’s it. But the album has done really really well and people want to hear it.
Adrienne: You’ve got to strike when the iron is hot, as they say.
Don: They keep asking us to play, so we keep saying yes.

It’s very good in this case you can’t say no.
On those lines, we are today at Temples, a newborn festival that in just two years time has gained a big reputation. Has the emergence of these festival in the past few years have made bands like Earth available enough so they are not so underground any more?
Dylan: It’s weird. At a festival like this it doesn’t seem that way whereas at Primavera you’ve got Adidas, Ray-Ban, H&M and Red Bull stages…
Don: You’ve got lots of underwriters and sponsors, although it still seems more of a grass roots thing.
Dylan: To be brutally honest rock’n’roll has never really been underground since 1968. The only place where rock’n’roll still seems to be like a dirty business is Italy, kind of Spain a little bit.
Don: Even Russia a little bit.
Dylan: Other than the festivals, or you know, out in the East. Everywhere else there is no underground.
Don: Apart from the DIY-house party scene, but we were never really a part of that.
Dylan: I just play music, and if people want to pay me to come and play it then cool. And if not I will still do it. I’ve been fortunate enough to have done it long enough that that is all I do.

So maybe the question is: is there still an underground scene or music nowadays? Or that doesn’t exist any more?
Dylan: I don’t think so. Because basically, now any band can market themselves. Because it is all about internet presence, social media presence and niche marketing. So any group of any size can suddenly be the in thing and then you have magazine like vice and pitchfork and what not and they pride themselves on finding the next big thing.
Don: Although I would say I can’t wait for a new underground scene to start. I’d be very good if it were to happen.
Dylan: Yeah, but that’s the thing. Because of the society we live in now…it is all about branding and it’s like, you know, for example: I like Odd Future a lot. From the get go they knew what they were doing marketing wise, doing pop-up shops and limited edition merch. So they are underground but they are not in that way, because in the old days an underground band played a shithole club, maybe did a 7” and vanished. And now the underground band can be marketed and there is no underground.

I have this feeling now that Primavera Sound is like Spain’s Coachella.
Dylan: Yeah, exactly!

And I’m pretty happy of this festival (Temples) happening, I have friend’s of mine playing here, bit in like three years you have all of the sudden all these festivals around here that are Roadburn wannabes, I am sorry to say… Nothing can beat them in my opinion.
Don: Oh yeah, Roadburn is great.
Dylan: It’s weird too because there isn’t that festival culture in the States other than big wig ones like Coachella. But there is not a lot of small ones.
Don: There is new ones like the Psych Fest (Austin) , but even those are getting much bigger.

The Psycho Fest, that was mental.
Don: Which one?

The one in California.
Adrienne: Oh yeah, Psycho Fest in California.

I don’t think they can beat that line-up ever again. They screwed it up in a way because I don’t know what they expect to do next!
Adrienne: Yeah, they got Bang! to reform, come on!
Dylan: Judging by the way it was run I don’t know if they’ll be doing it again.
Don: It was pretty ramshackle. I think they learned a lot of lessons.

Speaking of scenes, there is this general feeling that many bands form the Seattle Scene had a massive impact in a relatively short period of time and all of the sudden they ceased. But other bands, such as Earth, Melvins, Alice in Chains… have perpetuated throughout time in a more progressive way, building up their reputation and their audience through the years. Do you think this has to do with the music you do or does it have more to do with the audience/scene Earth is in?
Dylan: The fact is from the get go Earth was doing stuff that was not the same as what was going on in Seattle at the time. Basically people used to make fun of me because I was a metalhead. I knew everybody and they weren’t mean about it but it was just like I was the weird metalhead. And even though the stuff I was doing wasn’t necessarily “normal” metal, that was the first audience that liked us. Because we weren’t doing the same, grunge or…
Adrienne: Shoegaze
Don: Shoegaze. It was very specific geared towards an audience. Whereas I feel like when Dylan started writing he didn’t really give a shit.
Adrienne: Too arty for metal, too metal for art.
Dylan: Kind of like the ginger step child. (laughs)

Adrienne, How was it for you? Because you weren’t a metalhead per se.
Adrienne: I like metal and I’ve listened to it since I was a kid. I had an older brother that was a metalhead. It wasn’t my strongest influence but I do definitely love metal, still do. I remember when I first started playing I felt like I had to do very caveman-esque drumming and be really tough and brutal and I’ve learned I don’t. And if you have the quieter parts and softer spots, it lets the stronger, more brutal stuff become more powerful. It’s great to have the dynamic between the two. As a drummer.
Dylan: I think that is one of the differences with Earth. To me it still needs to be musical, it still needs to be a riff that you want to hear over and over again. A lot of band seem to be “we are all about this, we are all about that”. “We are loud” or “We are heavy”.
Adrienne: “This is our shtick”.
Dylan: They don’t bother to write songs any more.
Adrienne: Where is the hook of the song? Where is the melody? They’ve got everything else down but, where is the most important part?
Don: It has to be catchy.

Earth is a band that has a lot of different influences, which can be pinpointed from album to album. Although the characteristic Earth sound is always there, that way of intertwining repetitive sequences while holding a perfect tempo. “Primitive and Deadly” has a more dense and heavier sound among other things. What have been the influences for this album?
Dylan: I think one of the biggest influences is the fact that we did our first tours in Japan, Australia and New Zealand and it was more cost – effective to bring a three piece.
Don: As a trio you get a little bit louder.
Dylan: So the song I was writing are more suited towards the trio line up.
Don: And Dylan remembered he can palm mute (laughs).
Dylan: I was listening to a lot of stuff on tour that I have grown up with: Scorpions, DIO, Diamond Head. It’s been a while since. The guitar’s always there but the other records have been like “Oh! trombone and keys!” or cello. Other instrumentation has been featured.
Adrienne: The guitar in the forefront.
Dylan: So in the trio there was none of that, so I had to step up a little bit more like in the early days, I guess.
Don: I think it was a bit of a return in a way, a sort of full circle. It started heavy, it went to this phase that it was a bit meandary and then more about exploring. And it came back to the song writing aspect once it was stripped back down to the typical-atypical rock power trio.
Adrienne: I was very aware before going into the studio I wanted the drums parts I was writing to be more aggressive, assertive, and to really claim the space. And to aggressively form the song, let the guitars wrap around it, instead the drums to try to wrap around the guitars. Let the drums really form a brace. That was more aggressive and in your face than before and not quite as subtle. Because it was all about subtle before.

That totally makes sense. But even the late albums, when you listen to them you still get bits of early drone stuff, there is still that essence in those records. When I listen to “Primitive and Deadly” or “Hex” I still get the feeling like I got from “Earth 2”. And it’s always been there. And I take you must have been aware of that when you took the nine years hiatus and didn’t want to change the name of the band.
Dylan: Yeah, when I first started playing again, I just started playing. I wasn’t like “oh, I’m gonna do Earth again”.
Adrienne: We didn’t even plan to do Earth again. We weren’t even trying to play publicly, it was just therapy music. Just playing to play.
Dylan: We were just jamming and then we got asked to do a show. I still write the same, it’s not that my writing style has changed all of that much from when I was a kid. I’m more aware of “Oh, let’s do this song in this structure or that structure”. I am a better player now than I was then. There are certain elements that are always gonna be there: the repetition, the riff being important and using an open string somewhere, just because that’s just the riffs I like. I like them that way, I guess.

Another really characteristic feature of the album (“Primitive and Deadly”) is the vocals. From what I what I can remember last time I heard vocals on an Earth album was in Pentastar.
Dylan: That was our most rock record at that point.

You have the echo-y vocals of Mark Lanegan and Rabia Shaheen of Rose Windows…
Dylan: Who are now sadly no more.
Don: Yeah, they broke up already.
Adrienne: Like you were saying, bands make a really strong impact and then they disappear! Short like a comet.

Was it intentionally the vocals there because you wanted vocals on this record. Or was the consequence of them contributing ?
Dylan: That ended up happening because there was one song that I wrote, “The Roots Across the Gate” I had actually written lyrics for
Adrienne: And it was gonna be for your solo, but I was like “No, it is an Earth song!”. I made Dylan use it as an Earth song.
Dylan: I’d known Mark for a long time.
Adrienne: You’ve just missed many opportunities. Finally it came together.
Dylan: Me and him wanted to do stuff for a long time and it never quite happened for various reasons. So he did that song and it was like “Hey, can I do another?” and he picked the one that became “There is a Serpent Coming”, wrote lyrics for it and then, since we had dude lyrics, I thought it would be nice to have female lyrics.
Adrienne: We didn’t want a super macho album, we wanted that little feminine touch in there.
Dylan: Well, not necessarily, I jut like female singers. She was available and we had a producer in common, Randall Dunn. And we knew the drummer from Rose Windows.
Don: I didn’t know you guys knew Patrick.
Dylan: We met him…
Adrienne: We met him at the burger joint he was working at. And then he sold me my cat food, because he worked at a pet store.
Don: Oh yeah, I forgot about that.
Adrienne: He is a nice guy.
Dylan: It was funny because he didn’t say he played drums straight away. And then later on he was like “Oh yeah, I play drums in this band”.
Don: I didn’t realised that.
Dylan: We’ve known him for a couple of years now.

It is a small world.
Don: And it keeps getting smaller.

I read somewhere that you allowed yourself to be more of a rock band for “Primitive and Deadly”. I guess that is also why you went for a more conventional formula as it is the power trio, like you said before.
Adrienne: On the album we had Dylan doing main guitar and Brett Netson on second guitar and Jodie (Cox) doing third so it’s just “guitars!!!”, you know. And unfortunately, live, we couldn’t quite do that same line up all the time. But we did stripped it down to it most essential.
Dylan: And it makes it interesting too to have different line ups.
Adrienne: It’s fun, it keeps it exciting.

Because Earth has changed its line up from album to album. Does this happen naturally because you come across and meet these people or is there an intention of enriching your catalogue?
Dylan: It’s more accidental. Obviously you meet other musicians, you like playing with them but then they have their life and they go and do their thing.
Don: I didn’t play on “Primitive and Deadly” but I’ve been with the band on and off for the last ten years. It doesn’t really matter. Earth, for the most part just seems to be these two (Adrienne and Dylan). And everybody else is sort of ancillary.
Dylan: Yeah, Bill (Herzog) has a wife, a business and a kid and I know Don likes to play and is a great player. He played on “Bees […]” and toured with us, he’s been with us for ten years, he was the best man in my wedding, or at least he signed the paper.

How did it come to be that Brett and Jodie played in this records (“Primitive and Deadly”)?
Dylan: I did part of my solo project Drcarlsonalbion with Jodie. I’ve known Jodie for a long time, he booked the first Earth shows in the UK and I’ve known him for years before he admitted he was a guitar player. And with Brett, the second Earth show ever was with Caustic Resin which was his first band.
Adrienne: Huge Caustic Resin fan!
Dylan: I’ve basically known him since 1990.
Adrienne: He is another person like Mark where we wanted to work with him for a long time, then finally, on the same project, we got both of those guys.

I have two more questions for you (although if it were up to me I could be interviewing you for hours). There are a couple of things I am very curious about. One of them is, how did you get Bill Frisell to play the “Bees[…]” album
Dylan: That was through Steve Moore, the trombone and key player. Because he was a jazz guy and plays with Bill Frisell.
Don: Bill heard some of the demos and I think he really liked what he heard. And he agreed to come and play.
Adrienne: He doesn’t agree just to play with anyone, so we really lucked out.
Don: He can be quite picky.
Dylan: Yeah, he is just a super nice guy.
Adrienne: He came into the studio first take and he just made everyone look like… Oh, he is just so good. He was ridiculous to watch.
Don: He is very humble.
Adrienne: Yeah, he is the sweetest guy.

Because he used to live in New York and then moved to Seattle, right?
Don: He moved to Seattle I think in 1993, he was in Naked City with John Zorn and Wayne Horvitz, who both moved to Seattle.
Dylan: to get away from Don (laughs).
Don: It was more because it was cheaper to live in Seattle
Adrienne: Yeah…
Dylan: Yeah… (laughs).
Adrienne: Almost not any more

Why do you have a Plymouth Barracuda on the cover of “Pentastar”?
Dylan: I was really into Mopars. Yeah, we are car nerds.
Adrienne: yeah, we really like our cars.
Dylan: Yeah, I love Mopars.
Adrienne: Now you like fancy clothes (laughs).
Don: You asked why? Oh god, it is the sexiest car ever built.
Dylan: Yeah that is why the video is all about the car.
Adrienne: It is kind of hard to justify or quantify that one. “We put a car on the cover just because we like it , it’s sexy” (laughs).

I mean, the rest of the covers kind of make sense. This one I particularly like and I always wandered if there was a special reason for it.
Don: Accidentally, that’s the Earth album I’ve ever paid for (Adrienne and Dylan laugh). When I moved to Portland before I met Dylan and Adrienne, that record was out and I said “Um, I’ll buy this one”. I didn’t know how it sounded like cause I heard the early Earth stuff on mix tapes. Because I grew up in Buffalo and there Earth stuff was very difficult to obtain. Mix tapes only. When I listened to it was like “what is this music!?”. Earth, from Seattle. I never knew that when I moved to Seattle I was gonna join them.
Adrienne: Being in and out for ten years.

The cover arts in the Earth albums are amazing. One of my fave ones is the one for “Hex”. The one for “Bees[…]” is also very beautiful.   Graphically you had pretty interesting visual artist working with you, like Seldon Hunt, Josh Graham…
Dylan: Yeah, it is funny, because in the Sup Pop era I was more of a control freak, “Oh, I’m doing the covers, blah blah blah”. Now I meet artist and I like what they do and I trust that what they’ll do a great job and leave them alone. And they always do.
Don: Yeah we had Seldon Hunt, Simon Fowler, Steve O’Malley, Arik Roper, Stacey Rozich…

And the artwork for Primitive and Deadly by Samantha Muljat is brilliant as well.
Dylan: To me, because I grew up with albums and their cover art… the great albums aren’t great albums just because of the songs. They are great albums because of the songs but also the order of the songs, the cover…you know what I mean, it is a complete package.
Adrienne: It all becomes in one in your memory. Living like crazy by the visual of it.
Dylan: I’ve always kept the idea that it shouldn’t be like “Oh, five great songs in a shitty cover”.
Adrienne: Well, and I’ve always thought that if you are in a instrumental band a) your titles better be amazing, b) your artwork better be even more, because you are not saying very much you have to be very evocative and powerful.

Everything has to make you proud of being into the band.
Adrienne: yeah, bring them into the secret world.

Thank you very much for spending this time with me. I think there is no need to ask if you are feeling good, I can see you are in good shape… (while looking Dylan in the eye)
Dylan: yes. Yes, totally.

So I hope there are many albums and many shows to come.
Dylan: There will be.

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