(english below)
SPOT comenzó a tomar fotografías en 1969 sin elegir realmente las imágenes que iba a inmortalizar. Él es uno de esos fotógrafos a los que la vida se les presenta y rápidamente captura el momento y decide cuándo y por qué aprieta el disparador. Habiendo intentado sobrevivir como músico en Hollywood, decidió exiliarse a Hermosa Beach en 1975 para ayudar a construir un estudio de grabación,en el que por supuesto había un cuarto de revelado. Cuando no trabajaba en la grabación de grupos y artistas, SPOT se pasaba el tiempo patinando y tomando fotografías. Hablamos con el fotógrafo de su nuevo libro, Sounds of two eyes opening, y de sus inicios como fotógrafo.
¿Cómo fueron tus comienzos en la fotografía?
He respondido estas preguntas tantas veces que me da miedo repetirme o aún peor, inventarme respuestas inteligentes y ridiculas solo por diversión. Pero en serio, no puedes vivir en una época brillante de fotoperiodismo sin que te afecte. En los 50 y los 60 estaban las revistas Life y Look, y un montón de fotógrafos capturando historias con el único afán de enseñarselas al resto del mundo. Aquellas fueron las imágenes con mayor calidad que llegaban a la vida de la persona media en un momento en el que éramos simios intentando dejar el planeta. Las fotografías estaban cambiando nuestro mundo radicalmente. Las películas hacían esto a una escala mucho mayor, pero la televisión era de muy poca calidad comparada con el cine. Estas eran décadas mucho antes de la era digital hiciera que diéramos todo por hecho. En aquella época tenías que estudiar y trabajar seriamente, sin mencionar que tenías que invertir en el equipo. Cuando vi la película Blow-Up (1967) supe que quería intentar hacer algo por mí mismo. Y unos años mas tarde tenia ya mi primera Pentax SLR y estaba perdiendo horas de sueño en el cuarto oscuro.
¿Cómo describirías tu estilo de fotografía?
No es otra cosa que aprovechar la luz disponible y fotoperiodismo en blanco y negro.
Como todo el mundo sabe, tu estabas mas centrado en la música. ¿Nunca te diste cuenta de que tenias este gran talento para las artes visuales?
La música fue la primera habilidad que aprendí seriamente. La fotografía y todo lo demás apareció después.
¿Cómo surgió la idea del libro?
En un principio estaba trabajando en un libro que contaría múltiples historias, pero las editoriales no estaban interesadas o no podían coger el proyecto. A finales de 2011 monté mi primera exposición en Austin, Texas, y Ryan Richardson tuvo la idea de enseñarle mis fotos a Johan Kugelberg en Nueva York. La idea del fotolibro despegó desde ahí.
¿Qué te parece el resultado final del libro?
Esa es una pregunta sobre mi visión personal, pero fue un esfuerzo colaborativo. No es perfecto, pero fue bastante duro editar 20,000 imágenes para quedarnos con menos de 400. Después de todo, estoy bastante contento con el libro.
Sounds of Two Eyes Opening es algo así como un increíble documento sobre el estilo de vida en el sur de California en su mejor momento (la primera ola de hardcore/punk, el nacimiento del skateboarding, las chicas en bikini…). ¿Cómo fue crecer en el sur de California?
A pesar del sol y el buen tiempo había mucha desolación y mucho infierno. Durante la mayor parte del tiempo no tenía donde vivir o vivía en la parte de atrás de algunas empresas y me mataba trabajando. Es muy fácil pensar que era un paraíso, pero realmente no lo era. Es simplemente otra parte del mundo en cambio constante. Surf? Si. Terremotos? Muchos. Los disturbios de Watt? También. Bikinis? Una forma de vida. Los escándalos de la escuela McMarintg, el estrangulador de la colina, bandas callejeras, pobreza, crímenes, adicciones, los asesinatos de Tate-La Bianca… No había ningún glamour. Pero haces lo que tienes que hacer cuando tienes que hacerlo y eso es todo. Con suerte te lo pasas bien mientras lo haces. En el peor de los casos, nos lo pasábamos muy bien y no dejábamos que nadie nos dijera lo que teníamos que hacer. Patinar fue mi salvación. Sesiones kamikaze en las colinas, calles y bowls con gente a la que no le importaba hacerse mucho daño.
¿Cual era tu motivación para hacer fotos?
La única motivación era simplemente hacerlo. ¿Qué más hay por ahí? La vida que te rodea y que verás y escucharás si intentas dedicar tiempo a prestar atención.
¿Tienes alguna historia o recuerdo loco sobre esa edad?
Si, pero es demasiado para hablarlo aquí. Tendrás que comprar la novela. Luego ver la obra de Broadway. Después la película. Luego la adaptación web antes de que Hollywood la convierta en una serie cursi. Después tendrás que escuchar cómo desairé a Oprah por no aparecer en su programa. Luego mirar una rafaga de snapchats que no tienen nada que ver conmigo. Y finalmente sentarte y leer la novela.
Trabajaste como productor/técnico de sonido para algunas de las bandas de la discográfica SST. ¿Podrías compartir algunos recuerdos de esa época con nosotros?
Claro, pero una vez más es mucho más de lo que me gustaría recordar. Demasiados dolores de cabeza.
¿Qué podrías decirnos sobre Panic and Nig Heist?
Llegaron, vinieron y no vencieron. Murieron. DEP.
¿Cuales son tus proyectos más recientes?
Si te lo contara tendría que matarte.
¿Podrías contarnos algo sobre tu faceta de cantautor?
No soy un cantautor! Eso es algo horrible que llamarle a alguien. Soy un recolector que a veces canta, tanto si le gusta a la gente como si no. Los grupos son un coñazo. ¿Qué haces cuando los músicos no quieren ensayar, ir de gira o llegar a tiempo a los conciertos? Al final te quedas solo si puedes. Yo podría. Un hombre, un toyota, soltar las anclas! Tienes que hacer lo que te hace feliz sin que te importe lo que digan los demás.
(english)
SPOT.
SOUNDS OF TWO EYES OPENING.
SPOT started taking pictures in 1969 without really choosing the images he was going to immortalize. He is one of those photographers who is able to capture life as it comes and quickly decide when and why to click the shutter. Having tried to survive as a musician in Hollywood, SPOT decided to move to Hermosa Beach in 1975 to help build a recording studio in which, of course, there was a darkroom. When not engineering sessions for bands and artists, he spent his time skating and taking pictures. Now the photographer has released the book “Sounds of Two Eyes Opening”, and we have talked with him about it and his beginnings as a photographer.
How did you start with photography?
I’ve answered these questions so many times I’m afraid to do it again for fear of repetition or, worse, making up clever, ridiculous answers just to amuse myself. But seriously… you can’t live in a time of brilliant photojournalism without being affected by it. In the 1950s and 60s there was LIFE and LOOK magazines and a bunch of no-bullshit photographers capturing incredible stories just for the sake of showing them to the rest of the world. Those were the highest quality images coming into the average person’s life at a time when we were the apes starting to get off the planet. Photographs like that were changing our world drastically. Movies did this on a much larger scale but television was really low quality compared to film. This is decades before digital made it all something that was taken for granted. Back then you had to seriously study and work for it, let alone invest in the equipment. By the time I saw the movie “Blow-Up” (1967) I knew I had to try doing it myself. A couple of years later I had my first Pentax SLR and was losing a lot of sleep in the darkroom.
How would you describe your style of shooting?
It isn’t nothing but available light, black and white photojournalism.
As everyone knows you were more focused into music. You never knew you had this great talent for visual arts before?
Music was just the first serious skill I learned. Photography and everything else came out of that.
How did the idea of this book come about?
I was originally working on a text-based book telling multiple stories and histories but publishers either weren’t interested or couldn’t take on the project. In late 2011 I staged my first photo exhibit in Austin, TX and Ryan Richardson had the idea to show my images to Johan Kugelberg in NYC. The photo book idea took off from there.
What do you feel about the final result of the book?
That’s a question about personal vision but it was a collaborative effort. It ain’t perfect but what’s so damned cool about perfection? It was a tough enough job to edit over 20,000 images to less than 400. All in all, I’m pretty happy with it.
“Sounds of Two Eyes Opening” is something like an awesome document about southern California way of life at his best( First Wave Hc/punk, the birth of Skateboarding, bikini girls…) from an outsider this may be as close to “heaven” as one gets on earth. How it was growing up in southern California?
I don’t know if it was “life at its best.” Despite the sunshine and warm weather there was a lot of bleakness and hell too. During most of that time I was homeless or living in back rooms of businesses and working my ass off. It’s too easy to think that South California is a paradise. It’s really not. It’s just another part of a world that’s in continual, dirty flux. Surfing? Yep. Earthquakes? Lots of ‘em. Watts Riots? Sure as shootin’. McMartin Pre-school scandals? Uh huh. Bikinis? A way of life. Hillside Stranglers? Get ‘em while they’re hot! Gangs, poverty, crime and drug addictions? Step right up! Tate-LaBianca murders? Brought to you by Purina Dog Chow. Any glamour about any of this is purely manufactured. There was really no glamour at all about it. But you do what you have to do when you have to do it and that’s that. Hopefully, you have some fun while you’re doing it. If nothing else, we had a lot of cheap fun and didn’t let anyone tell us how to do that. Rollerskating (not skateboarding!) was my salvation—kamikaze sessions on hills, streets and bowls with people who didn’t care that we got hurt a whole lot.
But at same time you focused the real life, like a document work, you just focus realness. what it was the real motivation to did this photos?
The only motivation was to just do it. What else is there? Life is all around you and if you take the time to pay attention to it you see it and hear it.
Do you have some crazy stories or memories about that age?
Yeah, but it’s too much to talk about here. You’ll have to buy the novel. Then see the Broadway play. Then see the movie. Then see the webseries adaptation before Hollywood turns it into a cheesy TV show. Then hear about how I snubbed Oprah by not appearing on her show. Then look at a flurry of Snapchats that have absolutely nothing to do with me. Then finally sit down with the novel and read the goddam thing…
Talking about music, you worked as Producer/sound engineer for some of the bands of the SST record label, any memories about that?
Of course. But, again, it’s way more than I even want to remember. Too many headaches.
Anything to say about Panic and Nig Heist?
They saw, they didn’t conquer, they came, they died-RIP
How about your current projects? In what are you really into ?
If I told you about that I’d have to kill you.
What about this acoustic guitar singer songwriter you are into, can you tell us something about it?
If you’re referring to me… first of all, I ain’t no singer-songwriter! That’s a horrible thing to call someone! I’m a picker who sometimes sings whether anyone likes it or not. Bands are a pain in the ass. What do you do when musicians don’t want to rehearse, go on the road or even show up to local gigs on time? You strike out on your own if you can. I could. One man, one Toyota, anchors aweigh! You gotta do what makes you happy and not care whether anyone notices.
SOUND OF TWO EYES OPENING