NUESTRA VIDA EN SURCOS
RECORDS COLLECTING DUST

9 October 2016 Texto: Fali Herrero. Fotografía: Archivo Record Collecting Dust. Foto portada: ​Records Collecting Dust II Creator/Director Jason Blackmore (L) and Rockin' Bob Cenci of Jerrys Kids (R). Photo by Eric Howarth.

{english below} Es innegable que vivimos en una época digital, estamos rodeados de ceros y unos que ponen a nuestro alcance casi cualquier servicio o producto con solo hacer clic un par de veces en los sitios adecuados. Esta digitalización de la sociedad también ha alcanzado, como es obvio, al mundo de la música. Los formatos han cambiado, la forma de escuchar música ha cambiado, la promoción y desarrollo de las bandas y artistas ha cambiado, todo ha cambiado. Pero en el fondo, como si una aldea de irreductibles galos que se oponen al imperio romano se tratase, resiste una comunidad que no solo ha aguantado estoicamente todo lo que la industria y la tecnología les ha lanzado, también ha ido creciendo lenta pero inexorablemente. Se trata del coleccionista de discos, concretamente de vinilos, el más antiguo de los formatos musicales modernos, que lleva resistiendo desde mediados del siglo XX hasta nuestros días y que a cada minuto que pasa gana más adeptos en todo el mundo. De esta tribu nos habla el documental que nos ocupa: “Records Collecting Dust”, que se centra en algunas de las figuras más relevantes del punk y el hardcore de primeros de los ochenta, amén de otros grandes de la música más actual como Nick Oliveri, Mario Rubalcaba o Matt Pike, quienes nos hablan en profundidad de sus propias colecciones, de sus primeros discos, de los que les cambiaron la vida, etc… Hemos entrevistado a Jason Blackmore, director y principal motor de este documental para que nos cuente como fue el rodaje y para que, por supuesto, nos hable de su propia colección. Esperamos que lo disfrutéis.

 

Chuck Dukowski.  Black Flag/SWA/SST Records.  Records Collecting Dust

Chuck Dukowski.  Black Flag/SWA/SST Records.  Records Collecting Dust

 

Comencé tocando en diferentes bandas desde finales de los 80, la más importante fue Molly McGuire a finales de los 90. Lanzamos un tema llamado “Lime in 96” a través de Epic Records que estuvo producido por Ken Andrews de Failure. La verdad, es que he tocado y he estado de gira durante muchísimos años. Así que he tenido tiempo de sobra para pensar en nuevas salidas para mi música, en algo nuevo y emocionante. Por ejemplo, un documental pero claro, no tenía un tema determinado en mente para llevarlo adelante. Pero, una mañana en 2012, me levanté con la idea de hacer un film sobre coleccionistas de discos. Así que, después de un par de días, la idea tomó la forma que “Record Collecting Dust” ahora todos podéis ver. En ella podréis ver a mi persona entrevistando a gente que, en su gran mayoría, ha cambiado mi vida. Quería preguntar a todas y cada uno de ellas qué grupos, canciones y discos les hicieron ser lo que ahora son…por qué eligieron el camino de vida que eligieron.

Nací en los 70, así que crecí entre música. Vinilos y ocho tracks era cómo la escuchábamos. Para mí, un vinilo es mucho más que un disco. No es sólo el vehículo a través del cual escuchas música. No sólo se trata de coleccionar discos, si no de adquirir el formato junto con el que creciste. Considerarse coleccionista es algo que está genial. Supongo que ser coleccionista de música es bastante mejor que robar coches o bancos. Pero oye, que cada uno haga lo que le parezca.

 

David Yow from Scratch Acid and The Jesus Lizard.  Records Collecting Dust

David Yow from Scratch Acid and The Jesus Lizard.  Records Collecting Dust

 

El primer miembro de mi colección fue un regalo de mi abuela. “Smash Hits” de The Jimmy Hendrix Experience y aún lo conservo. Y mi última adquisición, ha sido otra copia de “Paul´s Boutique” de los Bastie Boys. Con esta, hacen veinte ya… Hmmm, bueno, ¡quizá sí que sea un coleccionista! Ha!

El Jimi Hendrix del que os hablaba llegó a mis manos cuando tenía unos siete años o así. Y después de eso, comencé a pedir más records por mis cumpleaños o por navidades. Escribía una lista y se la daba a mi madre y ella, se la pasaba a mis tíos o les decía el nombre de un disco en concreto para que me lo compraran. Y listo, eso era lo que tenía de regalo.

Obviamente, el disco que me regaló mi abuela fue uno de los más importantes que nunca he tenido. Pero todo vino porque mi padre me sentaba enfrente del equipo de música de casa cuando tenía tres o cuatro años, me ponía los cascos al son de la versión de Jimmy Hendrix del “All Along The Watchtower”. ¡Me volvía loco! Ese fue el comienzo de todo para mí. Luego vino el “Never Mind the Bollocks”, de Sex Pistols, que fue mi introducción al punk rock…y me cambió la vida. Después fue “The Decline of the Western Civilization”, un track que me llevó por un camino del que creo que aún no me he desviado.

 

 Ian MacKaye of Minor Threat/Embrace/Fugazi/Dischord Records.  Records Collecting Dust II.  Photo by Eric Howarth


Ian MacKaye of Minor Threat/Embrace/Fugazi/Dischord Records.  Records Collecting Dust II.  Photo by Eric Howarth

 

Sin duda creo que la música que escuchas representa lo que después tienes en tu colección. En mi caso, poseo mucho rock de los 70 y hardcore de los 80 en mi colección. También tengo jazz y honky tonk. Aunque he crecido escuchando todo tipo de música, así que mi colección es un reflejo de ello.

¿Los records más complicados de conseguir? Es una pregunta complicada. Algunos solo coleccionan test pressings, otros solo los coleccionan en un principio, etc… Las modas en el coleccionismo se han ido de madre. La gente está pagando mil dólares por un rock de 50 céntimos. Y eso no pasaba hasta hace unos años. Pero es lo que sucede ahora porque alguien de a saber dónde ha decidido pagarlo porque tenía pasta de sobra para prenderle fuego. Pero por lo general, la gente que de verdad disfruta de esto no puede permitírselo.

 

Brian Baker of Minor Threat/Dag Nasty/Bad Religion (L) and Records Collecting Dust II Creator/Director Jason Blackmore (R)

Brian Baker of Minor Threat/Dag Nasty/Bad Religion (L) and Records Collecting Dust II Creator/Director Jason Blackmore (R)

 

Creo que industria actual es tan simple como hacer un par de clics en un botón y tener tu disco a los dos días en la puerta de tu casa. Siento que nada puede ser comparado a la experiencia que la tienda física te ofrece. Acercarte y ojear discos durante horas hasta conseguir tomar la imposible decisión de quedarte solo con uno…Pura fortuna, ya que, a veces, solo lo eliges por el nombre de la banda y por la portada mientras rezas porque sea un discazo. Y luego, tienes la espera hasta casa. Todo el trayecto en el coche mirando de reojo la portada del disco. Deseando que tu madre condujese un poquito más rápido. ¡Ha, sí! Esos días volaron hace mucho gracias a Internet.

Por su parte creo que el resurgir del vinilo es algo estupendo. Pero yo nací entre discos, así que no me resulta algo novedoso. Los discos han sido siempre parte de mi vida.

El documental está muy enfocado hacia la música underground de los 80, el punk, la escena del hardcore y muchas de esas personas icónicas que la hicieron posible. Dicho lo cual, puede deducirse que gran parte de la audiencia que debería sentirse identificada con la película tiene alrededor de los cuarenta años. Aunque también creo que la gente más joven también puede estar también interesada en el documental ya que no tuvieron la posibilidad de estar cerca cuando Dead Kennedys y Black Flag estaban ocupados en cambiar el mundo de la música. Saben quién es Jello Biadra, pero no lo conocen realmente. Así que confío en darles una pequeña visión sobre el background del punk y cómo se produjo.

 

Amy Pickering of Dischord Records/Fire Party (L) and Jason Blackmore Creator/Director of Records Collecting Dust II (R).  Photo by Eric Howarth

Amy Pickering of Dischord Records/Fire Party (L) and Jason Blackmore Creator/Director of Records Collecting Dust II (R).  Photo by Eric Howarth

 

El hacer la película en sí es mi parte preferida de la película. De hecho, entrevistar a todo el mundo ha sido lo mejor de todo de lejos. Tiré de una agenda muy personal, así que verme con esa gente, en su casa y hablar de música fue increíble.

Como teníamos mucho material que no hemos colocado en el documental, hemos incluído un bonus en los primeros DVDs que también incluye una entrevista mía y algunos brutos de los directos de Jello Biafra, The Guantanamo School of Medicine y como extra el de The Locust.

Sí, la verdad es que estoy muy contento de cómo la gente ha recibido la película. Parece que la estás disfrutando. Y eso me hace tremendamente feliz.

Mi cámara, Eric Howarth y yo acabamos de pasar nueve días en la Costa Este grabando entrevistas para la segunda parte de Records Collecting Dust. Estamos enfocándonos en Boston, Nueva Yorkb y Washington DC para esta. Ya tenemos 28 entrevistas con gente como Ian MacKaye de Minor Threat y Fugazi, John Joseph de The Cro-Mags y Rockin’ Bob Cenci de Jerris Kids. Esperamos que después podamos trabajar en una tercera parte y en todas las que se pueda. El mundo es un lugar precioso con muchísima gente interesante y muchos músicos brutales que necesito entrevistar. Cheers!

 

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Page Hamilton of Helmet (L) and Records Collecting Dust Creator/Director Jason Blackmore (R)

Page Hamilton of Helmet (L) and Records Collecting Dust Creator/Director Jason Blackmore (R)

 

Mike Watt from Minutemen/Dos/Firehose.  Records Collecting Dust.  Photo by Brian Desjean

Mike Watt from Minutemen/Dos/Firehose.  Records Collecting Dust.  Photo by Brian Desjean

 

Kira from Black Flag (L) and Records Collecting Dust Creator/Director Jason Blackmore (R)

Kira from Black Flag (L) and Records Collecting Dust Creator/Director Jason Blackmore (R)

 

Keith Morris of Black Flag/Circle Jerks/Off!  Records Collecting Dust

Keith Morris of Black Flag/Circle Jerks/Off!  Records Collecting Dust

 

 Records Collecting Dust Creator/Director Jason Blackmore (L) and John Reis of Drive Like Jehu/Rocket From The Crypt/Hot Snakes (R)

Records Collecting Dust Creator/Director Jason Blackmore (L) and John Reis of Drive Like Jehu/Rocket From The Crypt/Hot Snakes (R)

 

Jello Biafra of Dead Kennedys and Alternative Tentacles.  Records Collecting Dust

Jello Biafra of Dead Kennedys and Alternative Tentacles.  Records Collecting Dust

 

 Roger Miret of Agnostic Front (L) and Jason Blackmore Creator/Director of Records Collecting Dust II (R). Photo by Eric Howarth

Roger Miret of Agnostic Front (L) and Jason Blackmore Creator/Director of Records Collecting Dust II (R). Photo by Eric Howarth

 

J Robbins of Jawbox and Burning Airlines (L) and Records Collecting Dust II Creator/Director Jason Blackmore (R). Photo by Eric Howarth

J Robbins of Jawbox and Burning Airlines (L) and Records Collecting Dust II Creator/Director Jason Blackmore (R). Photo by Eric Howarth

English:

OUR LIFE IN GROOVES. RECORD COLLECTING DUST

It is undeniable that we live in a digital age, we are surrounded by zeros and ones that make available any service or product by simply clicking a few times in the right places.

Obviously, this digitalization of the society reached the world of music too. Formats have changed, the way we listen to music has changed, the promotion of the bands and the artists has changed, everything has changed. But deep down and against all the odds, there is still a community that has been stoically enduring all that industry and technology has launched them and, most of all, has also been growing slowly but steadily. This is the record collector, specifically ofvinyl records, the oldest of the modern music formats, which has resisted since the mid-twentieth century to the present day and every minute is earning more fans worldwide. Of this tribe speaks the documentary “Records Collecting Dust”, which focuses on some of the most important figures of punk and hardcore of the early eighties, and big ones as Nick Oliveri, Mario Rubalcaba or Matt Pike, talk in depth about their collections, that record that changed their life, etc … We have interviewed Jason Blackmore, director and main engine of this documentary to tell us how the filming process was and, of course, to talk about his own collection. Time to enjoy!

I started playing in various bands since the late 80’s.  Most notable was a band called Molly McGuire in the 90’s.  We released a record called Lime in 96 on Epic Records.  It was produced by Ken Andrews of Failure.  I had toured a lot and played music for many years.  I had been trying to think of a new outlet with music.  Something fresh and exciting.  For years I had thought about doing a documentary film but didn’t really have a particular topic in mind.  One morning in 2012 I woke up with the idea of making a film about record collectors.  And within a couple days the idea shaped into the actual concept that Records Collecting Dust became.  And that is me basically interviewing people that, for the most part, changed my life.  I wanted to ask these particular people what bands, songs and records made them who they are today?  Why they chose the path in life that they did.

I was born in 1970.  So I grew up on records.  Vinyl and 8 tracks are how I listened to music.  To me, records are just records.  It’s how you hear music.  It’s not really collecting records.  It’s just buying the format that I grew up on.  But I think record collecting is great.  If you consider yourself a collector, that’s cool!  I guess it’s better that someone collect records rather than steal cars or rob banks.  But hey, whatever floats your boat

My first record was a gift from my Grandmother.  The Jimi Hendrix Experience “Smash Hits”.  I still have that record.  I have had a few bands give me records recently.  But the last record I purchased for myself would be yet another copy of “Paul’s Boutique” by the Beastie Boys.  That makes 20 copies.  Hmmmmm, maybe I am a record collector.  Ha!

I got that Jimi Hendrix I was talking about when I was probably 7 years old or so.  And after that I just started asking for records for my birthday or Christmas.  I would write out a list and give it to my Mom.  She would give all of my Aunt’s and Uncle’s or whomever a particular record from that list.  And boom, that’s what I got as a gift.

Well, obviously the Jimi Hendrix record was one the biggest for me. That all came about because my Dad sat me down in front of the home stereo when I was maybe 3 or 4 years old and he put headphones on me and played me Jimi’s version of “All Along The Watchtower”.  That totally blew my fucking mind!  That was the beginning of it all for me.  But then later I heard Sex Pistols “Never Mind the Bollocks”.  That was my introduction to punk rock.  That changed my life.  After that it was the soundtrack to “The Decline of the Western Civilization” that really hit the nail on the head and sent me down the path in life that I feel I have never strayed from.

I definitely think that there is a connection between the kind of music a person listens to and the type of record collection they own. For example, I have a lot of 70’s rock and a lot of 80’s hardcore in my collection.   I also have jazz and honky tonk records as well, but I grew up hearing all types of music.  So my collection is a reflection of that.

The most difficult records to get? That’s a tough question.  Some people collect test pressings.  Some people collect first pressings.  Etc.  The trend of record collecting has really kind of blown shit out of proportion.  People are paying $1000 for a 50 cent punk rock 7” now.  And that wasn’t happening up until a few years ago.  But, that’s what is happening now.  Because someone somewhere out there paid that much for a record cause they have money to burn, now the people that really honestly love and adore these records cant afford to purchase them.  Oh well, re pressings are the way to go.  Unless you’re filthy rich I guess.

I think it’s neat that you can click on a button and two days later a record is on your doorstep.  But nothing will ever compare or take the place of the record store experience.  Going into a record store and just looking at albums for hours and then finally making that huge decision to pick the one record out of all of them you had been staring at for so long.  Rolling the dice.  Taking that chance.  You kinda just went by the band name and art work and hoped you were buying a kick ass record.  And then you had to wait til you got home.  The whole drive home, just sitting in the passenger seat clutching your new record.  Staring at the cover.  Wishing your Mom could drive a little faster.  Ha!  Yeah, those days are long gone thanks to the internet.

I think the recent rising of the vinyl is great! But I grew up on records, so it’s not like its some new trend or current thing to me.  Records have always been a part of my life.

The documentary is very focused on the 80’s American underground, punk, hardcore scene.  And some of the iconic people that made that scene happen.  So, that being said, most of the people that can really identify with the film are at least 40 years old or older.   But I think younger people are also very interested in the film because they were not around when Dead Kennedys and Black Flag were changing the world of music. They know who Jello Biafra is, but they don’t really know who he is.  So, this gives the younger people a little insight into the background of the punk world and how it came about.

Making the film was my favourite part of the film.  Actually, interviewing everyone.  That was by far my favourite part.  There is an obvious selfish agenda.  Getting to hang out with these people, in their home and talk about music and records.  Amazing!

We had a ton of really good footage, but it was impossible to put it all in the film. So we released some bonus footage on the first film’s dvd which also includes an interview with me and extra live footage of Jello Biafra & The Guantanamo School of Medicine and extra live footage of The Locust.

We are very happy!  People really seemed to enjoy the film.  Which makes my heart extremely happy.

My camera man Eric Howarth and I just spent 9 days on the East coast filming interviews for Records Collecting Dust part 2.  We are focusing on the cities of Boston, New York and Washington DC for this one.  We have already interviewed 28 people.  Including Ian MacKaye of Minor Threat and Fugazi, John Joseph from the Cro-Mags and Rockin’ Bob Cenci of the Jerrys Kids.  After that, I hope to start work on part 3.  And continue the series for as long as possible.  The world is a big beautiful place.  With lots of interesting people and amazing musicians that I need to interview.  Cheers!

 

 

 

 

www.recordscollectingdust.com

 

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