ANDREW SCHOULTZ

15 March 2017 Texto: Staf Magazine. Fotografía: Archivo Andrew Schoultz.


El sencillo arte de la dualidad

{english below} Nos gustaría presentaros, a los que no lo conozcáis, al artista encargado de nuestra portada de Febrero. Su nombre es Andrew Schoultz, y es uno de los pintores/muralistas con mas talento que nos hemos encontrado. Sus obras decoran muros en muchas ciudades del mundo, y su particular estilo le ha hecho merecedor de protagonizar varias exposiciones en solitario por todo el mundo. Le hemos hecho una entrevista en la que nos habla de porque decidió empezar a hacer murales, de sus orígenes dentro del mundo del graffiti y de muchas cosas mas.

Buenas Andrew, presentate a nuestros lectores por favor….
Mi nombre es Andrew Schoultz. Vivo y trabajo en Los Angeles, California.

¿Cuándo empezaste a pintar? ¿De donde viene tu interes por la pintura?
Empecé a pintar en el instituto, aunque llevo dibujando y abocetando desde que tenía mas o menos cinco años. Pienso que el interés por el arte me vino de ver dibujar a mi padre cuando era un crío. Me interesaban mucho los cómics y crecí copiando sus dibujos. De alguna manera copiar esos tebeos me llevo a interesarme por el graffiti, y cuando vi en la película de los ochenta “Beat Street” al personaje grafitero principal, “Ramo”, decir que se había hecho bueno en los graffitis gracias a calcar cómics eso conectó conmigo de inmediato y empecé a interesarme en pintar graffitis. Siempre me ha interesado el arte y crear cosas, y mis padres siempre me han apoyado mucho en ese aspecto. También he patinado durante la mayor parte de mi vida, lo que creo que también te da una perspectiva creativa sobre tu entorno, siempre mirando y usando las cosas que te rodean para algo para lo que se supone que no están hechas. Este es un aspecto primordial en el arte.

 

 

¿Cómo y cuando viste claro que querías dedicarte a la pintura?
¿Cómo?, pues viendo las cosas de una manera diferente, siendo capaz de ver el uso creativo de las cosas que me rodeaban. Con respecto a cuando supe que me quería dedicar a la pintura diría que eso definitivamente pasó cuando me mudé a San Francisco, en el año 1996-97. En aquella época hacía mucho graffiti y ya empezaba a tener esta especie de gran visión sobre pintar en público, lo que fue transitivo para empezar a pintar murales. Me encanta el graffiti, pero realmente empecé a querer tener un rol mas responsable y con un motivo mas claro en la manera de usar el espacio público, no solo limitarme a escribir mi nombre en una pared. En San Francisco empecé a ver una manera de pintar murales mucho mas grandes en los espacios públicos que contenían asuntos políticos y sociales que afectaban a la comunidad local. El primer gran mural que pinte allí fue en el Clarion Alley Mural Project, e iba sobre el asunto de la gentrificación, que afectaba, y sigue afectando, a la ciudad de una manera bastante extrema. Pintar murales fue para mi la progresión natural a pintar graffitis durante tantos años. Quería pintar cosas grandes en el espacio público, y nunca tuve ningún plan preconcebido sobre pintar las calles, simplemente hacía lo que quería, lo que era natural para mi, y usaba lo que me rodeaba para conseguirlo. Hoy vemos un montón de artistas que pintan graffiti en las calles con el objetivo y la esperanza de acabar exponiendo en una galería, o de crearse una carrera de cualquier manera. Esa era una idea descabellada a finales de los noventa, y en muchos aspectos era incluso descabellado pensar en eso como en una posibilidad. Dicho esto, antes había mucha mas gente en las calles pintando por el simple placer de hacerlo que la que lo hacía para labrarse un porvenir. Las cosas han cambiado un montón desde entonces.

Te graduaste en San Francisco. ¿Cómo ha influenciado la escuela y los años vividos en la bahia?
Si, me gradué allí. Supongo que todo lo que puedo decir sobre mi experiencia académica es que no me arrepiento de nada. Todo sucede por una razón. La escuela a la que fuí en San Francisco no fue un gran apoyo para mi. Basicamente lo único que hacían era decirme que todo lo que hacía estaba mal, y el noventa por ciento de los profesores me decían que mi trabajo era basura. Así que lo que hago ahora es el resultado potencial de hacer lo contrario a lo que me enseñaron allí, y honestamente eso es algo que me ha ayudado a ser un artista de éxito. He encontrado mi propio camino en el arte, no he seguido el de nadie, ni el que me marcaron en la escuela. Creo que ese es un buen consejo para los jóvenes artistas, encuentra tu propio camino y tu propia voz en el arte. No hay una formula para conseguirlo, es un proceso de experimentación ensayo/error, pero seguir a tu corazón y hacer lo que amas es un buen punto de partida.

 

¿Quienes son tus cinco pintores favoritos de todos los tiempos?
Esa es una pregunta muy complicada. Supongo que tendré que nombrar a mas de cinco. Yo diría Picasso,  Gerhard Richter, Sol Lewitt, Josef Albers, Agnes Martin, Paul Klee, Diego Rivera, Keith Haring y Basquiat  por nombrar a algunos. Algunos mas contemporáneos que me gustan mucho serian Alicia McCarthy, Rashid Johnson, Henry Taylor, Wendell Gladstone, Ruby Neri, Mark Bradford, Chris Johanson, Xylor Jane o Ryan Wallace. Todos estos artistas me gustan porque han encontrado su voz original, y sus visiones del arte son muy diferentes y personales. Quiero decir, podría seguir con la lista y dar todo tipo de razones de porque me gustan esos artistas, pero para mantener la cosa simple diré que a veces explicar las razones por las que nos gusta el arte es muy difícil. A veces el arte tiene una cierta cualidad inexplicable que solo resuena en nosotros mismos y en nadie mas. Esta es la belleza del arte en todas sus formas, la idea de la comunicación no verbal, el poder convocar emociones que las palabras no pueden.

Hemos leido que algunas de tus influencias son las guerras, la espiritualidad , el imperialismo, la fantasia… ¿cómo nos explicarías tus influencias? ¿Como describirías tu estilo?
Definitivamente me inspiran muchas de esas cosas. Supongo que, en ciertos aspectos, vivimos unos tiempos bastante turbulentos y locos. Hay guerras por todo el mundo, injusticias increíbles sucediendo por todos lados, el medio ambiente se esta destruyendo a una velocidad pasmosa, casi a la misma a la que se esta desarrollando la globalización, el escalón entre ricos y pobres es cada vez mayor… Estas cosas me resultan relevantes en muchos niveles a la hora de hacer arte. Todo el mundo tiene su propia manera de hacer las cosas y ninguna de ellas es la correcta, para mi es el que mi arte sirva para un propósito mayor que simplemente hacer algo chulo para que la gente lo mire. Intento incluir los asuntos que encuentro importantes, pero también trato de hacerlo de manera bastante objetiva e intentando no ser obvio. Nunca he querido que mi trabajo se convierta en un sermón, en vez de eso intento ser sutil, lo que en cierta manera puede parecer ambiguo. Me gusta la idea de una obra que aliente al espectador a pensar realmente en lo que esta viendo y a tomar sus propias decisiones sobre lo que le están, o no, contando. El sentido de dualidad siempre esta presente también en mis obras. Me encanta la idea de una imagen que pueda representar dos ideas opuestas de manera simultanea, dependiendo del espectador que la este mirando.

 

¿Qué materiales utilizas aparte de la pintura en tus obras?
Uso un montón de materiales diferentes en mi trabajo. Incorporo collage de muchos tipos, y a veces corto papeles y los incorporo a mis pinturas. Me gusta recortar billetes de todo el mundo y usarlos en mis obras. También me encanta usar el pan de oro en mi trabajo. Estas cosas realmente pueden hacerte alcanzar un nuevo nivel en el trabajo.

¿Cuál es la expo de la que estas mas contento? Cuéntanos como fue….
Diría que fue la exhibición en solitario que realice en el Museo del Arte de Monterey, California, en 2013. Basicamente me dejaron intervenir el museo entero, y pude exhibir una gran cantidad de mis obras de los últimos ocho años. Se exhibieron tres instalaciones a gran escala, hice varios murales bastante grandes, pinté el exterior del museo y mostré varias series de obras completas en tres de las galerías del museo. Ocupar un edificio tan grande, por dentro y por fuera, solo con mi trabajo se sintió como un gran logro para mi. También estoy muy contento con una exposición que hice hace un par de años en el Museo del Arte Moderno de San Francisco, llamada “Artists in Dialogue with Paul Klee”, donde enseñe mis obras junto a las de uno de mis artistas favoritos de todos los tiempos.

 

Hablanos de tus nuevos proyectos, tanto presentes que hayas hecho ahora como en un futuro no lejano?
En un par de semanas estaré presentando una serie de obras en la feria de arte Volta, en Nueva York. Serán presentadas por la galería Joshua Liner. Y en el mes de Mayo inauguraré una exposición en solitario en París, en la galería LJ. En Septiembre también inauguraré otra exposición en solitario en Dubai, en la galería The Mine, y finalmente en Diciembre inauguraré una gran exposición en solitario en la galería Hosfelt de San Francisco. También estoy muy impaciente por otra exposición en solitario que inauguraré en el Museo de Arte Fort Wayne aquí, en los Estados Unidos, el próximo año. Será una exposición bastante grande en un museo precioso.

¿Te interesan otros soportes, como el video, o la moda, hacer alguna colaboración con alguna marca, etc…?
Estoy muy interesado en otros soportes, sobre todo en el vídeo. Mi único problema es que no se mucho sobre los aspectos técnicos necesarios para hacerlo. Tengo un montón de ideas sobre piezas de animación que me encantaría hacer, y sobre las bandas sonoras que las acompañarían, pero hacerlas realidad es algo que veo muy lejano. Como artista soy una especie de obseso del control, así que para mi seria realmente muy duro confiar en otra persona para que realizase estos proyectos por mi. Soy un artista que ama el proceso de crear cosas y de tomar las pequeñas decisiones que, al fin y al cabo, son las que harán que esa obra sea realmente mía. Para mi el proceso, y las pequeñas cosas que vas aprendiendo durante todo el, son la parte mas importante de hacer arte, así que supongo que algún día, cuando tenga un poco mas de tiempo para hacerlo, me encantaría aprender a animar mis dibujos para hacer una película. Hice un vídeo hace un par de años con la ayuda de un amigo, fue en ese momento donde me di cuenta de la cantidad de direcciones diferentes que puede tomar este medio, y eso realmente me intereso mucho. Me encanta la idea de trabajar en un medio, y con unos conceptos, que tienen posibilidades infinitas. También me di cuenta que, para conseguir hacer bien una animación, debía aprender a usar ese medio para hacerlo bien. Espero poder realizar este sueño algún día.
Y si, siempre estoy haciendo colaboraciones con diferentes marcas. Aún no he realizado demasiadas, pero hay un par que se están cocinando que veremos donde acaban.

 

Ya estamos terminando Andrew, ¿Qué te gustaría añadir para finalizar?
Me gustaría decir que mantenerse positivo es siempre un buen consejo que dar. Se necesita mucha mas energía para ser negativo que positivo, y ser negativo, al final, es siempre un desperdicio de tiempo y energía. Siempre es mejor usar esa energía para sostener a la gente que te rodea en lugar de hundir a la gente que no te gusta. No digo que ser positivo sea siempre fácil, pero en mi experiencia es mucho mas saludable y una mucho mejor forma de ser. También diría que mantenerse modesto también es una cosa muy buena. Es muy importante, en nuestra persecución del éxito, que no nos olvidemos de vivir. Hay mucho mas que el éxito en la vida, y es muy fácil dejar que las cosas nos pasen por delante y desaparezcan mientras estamos buscando ese momento de éxito que puede que no llegue nunca. Adora a la gente que forme parte de tu vida y de la que te preocupas todos los días y, por último, me gustaría agradecer a mis padres, Mary y Bill, a mi esposa Hilary y a mi hijo Apollo por su amor y apoyo incondicional.

 

www.andrewschoultz.com
INSTAGRAM

 

 

 

English:

ANDREW SCHOULTZ
THE SIMPLE ART OF DUALITY

We would like to present, to those who do not know him yet, the artist in charge of our February Issue. His name is Andrew Schoultz, and he is one of the most talented painters/muralists that you may find. His works decorate walls all over the world, and his particular style made him worthy of many solo exhibitions worldwide. We have done him an interview in which talk us about how he decided to start making murals, his origins in graffiti and many more things.

Please introduce yourself to our readers
My name is Andrew Schoultz. i live and work in Los Angeles California.

When did you start painting? Where does your interest in painting come from?
I started painting in Highschool…. However- i have been drawing and sketching since i was around 5 years old… I think the interest in art was carried over from watching my father draw as a kid… I was interested in comic books, growing up and used to copy comic books… Drawing comic books somewhat led to my interest in Graffiti..  After seeing the 80’s movie “Beat Street” , the main graffiti writer character  “Ramo”  says that he got good at Graffiti by tracing comics…. This immediately connected for me and i became interested in painting graffiti as well….  For me- i have always been interested in art and creating things. My parents were always supportive of this… I have also been skateboarding most of my life which i also think gives you a creative perspective on your surroundings, and looking at and using things for reasons that they may not have been intended to be used for… This is a key aspect in art…

How and when you saw clearly that you wanted to dedicate to paint? Why?
Seeing things in a different way… being able to see creative uses for the things in your surroundings… In terms of when i knew i wanted to be dedicated to painting … I would say this definitely happened around the time i moved to san Francisco in 1996-97…. I was doing a lot graffiti , and was really seeing a huge vision for the bigger picture of painting in public… Which was transitioning into painting murals… I love Graffiti, but I really started to want to have a larger more responsible and purposeful role in the way i was using public space, other than just writing my name… In San Francisco, i really begin to see a way to paint large scale murals in the public space that addressed such things as social and political issues, that were effecting the local community… The first large scale mural i painted in San Francisco was in the Clarion Alley Mural Project, and it addressed the issue of gentrification that was and continues to effect the city in very extreme ways… Painting murals for me was the natural progression from doing Graffiti for many years… i wanted to paint huge things in the public space…. I never really had any kind of preconceived plan with painting in the streets – i was simply doing what i wanted to do, what came natural, and using what i had around me to accomplish that… Now a days, we see a lot of artists that go and hit the streets with their art or graffitti with the goal and hopes of ending up in the gallery, or in hopes of creating a career for themselves in some shape or form… This was never really even a consideration for me when i began doing art in the streets…. It was a very far fetched idea in the late 90’s , and you would be somewhat foolish in a lot of respects to even think this was a possibility…. So that being given- there were a lot more people doing art in the streets back then for the love of it, than those with alterior motives… Things have changed a lot since then…

You graduated in San Francisco. How has it influenced the school and years lived in San Francisco?
Yes- I graduated from school in San Francisco…. I guess all i can say about my academic experience is that i do not regret anything… Everything happens for a reason… The school i went to in SF was not a very supportive environment for me… I was basically told that everything i was doing was wrong and that my work was crap by 90% of the teachers there… So if anything , what i do now is potentially the result of doing the opposite of what i was taught there…. And in all honesty that has really helped me to become a successful artist… I found my own path… I did not follow anyone else’ path or the one that was taught to me in school… I think this is good advice for young artist as well- to find your own path in art, and find your own voice….  There is no formula for doing this…. Its a trial and error sort of experimentation type of process…. But following your heart and what you love to do is a good starting point…

Your five favorite painters of all time and why.
My five favorite painters is a very tough question…  I guess i would have to name more than that. I would have to say, Picasso, Gerhard Richter, Sol Lewitt, Josef Albers, Agnes Martin, Paul Klee, Diego Rivera, Keith Haring, Basquiat to name a few… Some more contemporary people i am really into would be , Alicia McCarthy, Rashid Johnson, Henry Taylor, Wendell Gladstone, Ruby Neri, Mark Bradford, Chris Johanson, Xylor Jane, Ryan Wallace, to name a few…. I Like all these artists because they found their own original voices, and their visions are very distinct and very much their own… I mean i could go on and on and list so many artists that i love, and give all types of reasons why i love each in every one, but to keep it really basic, i would just say, that sometimes explaining the reasons why you like art is very hard…. Sometimes art just has an unexplainable quality, that just really resonates and speaks to you… This is the beauty of art in many ways… The idea of non verbal communication….  Like art can convey emotions and so many things that the written or spoken word can not….

We have read that you are influenced by wars, spirituality, imperialism, fantasy … how would you explain your influences? How would you describe your style?
I am definitely inspired and influenced by many of these things…  I guess in some ways i feel like we are living in very turbulent and crazy times… there are wars going on all over the world, there are crazy injustices happening everywhere, the environment is degrading at an astronomical rate, globalization is taking place at an alarming rate, and the gap between the wealthy and poor of the world continues to grow… These feel like relevant things to make art about on many levels… Every one has their own way and not any one way is the right way, but for me i really aspire for my work to serve a greater purpose than just being a cool object to look at…. I attempt to address the issues that i find important… but i also try to do this in a very objective and less obvious sort of way… I never want my work to become preachy… Instead i like for a lot to be going subtly in my work, that in many ways might seem ambiguous. I like the idea of the work to encourage a viewer to actually think about what is going on and make their own decisions about what something may or may not be saying… The sense of duality is always present in my work as well… I love the idea of an image that can quite possibly represent two opposite ideas simultaneously depending upon the viewer who is looking at it…

What materials do you use besides painting in your works?
I use a lot of different materials in my work… I incorporate a lot of collage of many different kinds and cut paper in to my paintings some times… I like cutting up currency from around the world and using that in my paintings…  I also love using gold leaf in my work as well… These things can really help in achieving another level of depth in the work…

What is the art exhitibition that you are most happy about? Tell us how it was.
I am most happy about the solo show I did at The Monterey Museum of Art in California a few years back in 2013… I basically got to take over the whole entire huge museum, and pretty much show a very large amount of work from the past 8 years… I exhibited 3 different large scale installations, i did several huge wall paintings, i painted the exterior of the museum and showed full bodies of work in three different galleries in the museum… It felt like quite an accomplishment to take over an entire building with just my work inside and outside…  I was also quite happy about a show i did a few years back at the San Francisco Museum of Modern Art,  that was called “Artists In Dialogue with Paul Klee” where i got to show a body of work side by side with one of my favorite artists of all time…

Tell us about your new projects, both present that you have made now and in the not too distant future?
New Projects… In a few weeks i will be presenting a solo booth at the art Fair Volta in New York City..  It will be presented by Joshua Liner gallery… At the end of May i will be opening a solo show in Paris, at Galerie LJ, In September, i will be opening  show in Dubai, at the gallery The Mine, and finally in December i will be opening a massive solo show in San Francisco at Hosfelt gallery…. I am really looking forward to a solo show i will be having at The Fort Wayne Museum of Art here in the US next year… It will also be a huge show in a very beautiful museum…

Are you interested in other media, such as video, or fashion, do some collaboration with a brand, etc …?
I am very interested in other media… especially video…. My only problem is that i do know that much about the technical aspects to doing it… I have a lot of ideas about animation pieces i would love to do, and soundtracks that i would make for them and all types of ideas…. Making these ideas into a reality seems very far off… As an artist i am sort of a control freak, so it would be really hard for me to hand a project like this over to someone else and have them do it for me… I am an artist who really loves the process of creating things and all the little detailed decisions you make along the way, that in the end are really what makes something mine… For me the process, and all the little things you learn along the way, are the most important parts about making art….  So I guess, someday when i have a little more time to do it, i would love to learn how to animate my drawing into motion picture…. I did make a video a few years back with the aid of a friend… It was at that point i realized how many endless directions you could go with this medium and this really interests me.. I love the idea of working in mediums and with concepts that have infinite possibilities..  I realized also that in order for me to do a proper animated video i would have to learn how to use the medium to do it right… I hope that some day i can bring this into fruition… And yeah- im always into doing collaborations with brands… i have not done that too much thus far…  But i have a few plans cooking… We will see where they go….

What do you like to add to finish?
Final words…  i would say that staying positive is always good advice to give out… It takes a lot more energy to be negative than to be positive… and being negative, in the end is always a waste of your time and energy…  It is always better spent energy to uplift the people around you versus, trying to bring  down the people you don’t like… I am not saying it is always easy to stay positive, but in my experiences in life, it is a much healthier and better way to be… I would also say staying humble is great thing and really is a key aspect as well…   In all our pursuits of success, i think it is always important to not forget to live…. There is more to life than just success, and it easy to let the things that are really important in life fly right past you, while you are striving for that moment of success and wealth that may never come…. Cherish the people in your life that you care about every day. And lastly i would like to thank my Parents Mary and Bill, My wife Hilary and my son Apollo for their unconditional love and support.

 

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