TOMMY GUERRERO

28 May 2016 Texto: Stephane Merand. Fotografía: Stephane Merand.


¡Siempre en el camino, aprovechando cada destino, cada momento!

Para todos aquellos que han crecido en el skate de los 80, Tommy Guerrero no necesita ningún tipo de presentación. Pero, para nuestros lectores más jóvenes, aquí va una pequeña explicación de por qué es una leyenda (aunque sea demasiado humilde como para reconocerlo).
Para empezar, fue parte de la gran Bones Brigade, el equipo de élite de Powell&Peralta. Pero había algo que le diferenciaba del resto de compañeros: él era el patinador callejero en aquellos tiempos en los que la verticalidad era tendencia. Y es que gracias a sus vídeos rodados en las calles de San Francisco, comenzó a conocerse ese gran desconocido que era el Street Skating.
En lo que sí que se parecía a otros compañeros de la Brigada, como era el caso de Steve Caballero, era en que tocaba música. Después de años de guitarra y de programación de aparatos musicales, se convirtió, como el que no quiere la cosa, en un respetado artista con más de diez álbumes a sus espaldas.
A todo esto debemos añadir que también fue uno de los creadores de marcas de skate como Real y Krooked y que se encargó de diferentes áreas de DLX Distribution, convirtiéndose así en uno de los más discretos pero influyentes figuras del skate del Bay Area.
Así que una bonita tarde, nos sentamos con el “hombre en la sombra” con el fin de charlar sobre su último disco “Perpetual”, patinaje y arte…

 

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Mi primera pregunta es sobre las creatividades que utilizas para tus tracks. Siempre cuentas con artistas muy reconocidos.
Sí, he trabajado con Steven Powels/ESPO , Margaret Kilgallen que es, sin dudarlo el más importante aquí, Barry Mc Gee, Mark Gonzales, Natas también hizo algunas tipos, Evan Hecox, Cody Hudson o Justin Ortiz, para un álbum que grabé en Japón. La última es de Chris Johanson.
Así que sí, me siento muy agradecido de haber tenido la oportunidad de trabajar con toda esta gente; creo que su creatividad hace que el proyecto tenga cuerpo ya que siempre describe enteramente lo que quiero transmitir. Creo que es vital que yo mismo aprecie la estética de mi trabajo final, que signifique algo para mi y que también lo signifique para el resto de la gente.
¿Verdad que el contenido de un álbum puede juzgarse solo mirando su portada? Es todo cuestión de gustos. Cuestión de que sea atractiva, estética creativa y bien ideada; de que solo con imaginar todo el tiempo que el artista ha empleado para crearla ya te convenza de que su música seguramente será bastante buena.

¿Has conocido a estos artistas a través del mundo de la música o a través del skate?
Les he conocido de muchas maneras distintas, pero Barry es de San Francisco y nos conocíamos desde hacía ya años, diría que a través de amigos comunes. Lo mismo con Chris Johanson y Margaret. También Thomas Campbell y Aaron Rose fueron como un link hacia otros artistas gracias a la Alleged Gallery. Así que a casi todos a través de otra gente y sobre todo, gracias a Aaron Rose, que fue como el catalizador más potente.

 

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Así que este es tu séptimo disco…
Oh, bueno, el octavo, noveno o décimo…con todo lo que ha pasado entre medias en Japón… Han pasado ya casi veinte años desde mi primer LP. Salió en 1997, pero fue grabado bastante antes. “Loose Groves & Bastard Blues” lo lanzamos a través de Galaxia y, antes de él, ya había lanzado un EP por el sello de DJ Crush, “New Breed”. Ese fue mi primer lanzamiento en solitario. Y de ahí, ya vino Mo Wax.

Entonces, después de Mo Wax fue cuando empezaste a producir por tu cuenta, ¿verdad?
En realidad, he producido por mi cuenta de algún modo desde el principio, solo que las distribuidoras eran otras. Por ejemplo, cuando estaba en Galaxia, trabajábamos con Revolver . También lo hice con Quanum para uno de los álbumes pero todo se fue a la mierda; no sé lo que se hacían, pero entraron en bancarrota. Y ahora, lanzo todo a través de mi propio label, TOO GOOD.

Eres una persona muy polifacética: músico, eres el dueño de una empresa de skate, eres diseñador gráfico…
¡Utilizar el término diseñador gráfico es pasarse un poco! Ya no me dedico a crear gráficos, si no que me he enfocado en la dirección de arte. De hecho ahora trabajo como tal para KROOKED. Pero sí que es cierto que he diseñado durante mucho tiempo. También he dedicado una buena parte de mi tiempo al trabajo más físico, haciendo tablas, los layouts o los anuncios para Marks.
Pero ahora he dado un paso atrás, ya que lo que no quiero es estar delante de un ordenador coloreando tablas, eso no es para lo que hemos venido. Además, cada vez tengo los brazos cada vez más sobrecargados y están empezando a darme guerra y no quiero que esto perjudique a mi manera de tocar la guitarra. Creo que lo mejor es que me dedique más a hacer música que a estar enfrente del monitor rodeado de píxeles. Creo que esa es mi razón de existir.
Cierto es que hago cosas muy distintas cada día y muchas de ellas son muy Do It Yourself. Por ejemplo, ayer estuve en una reunión en DLX y después recogí a mi hijo del colegio y le dediqué la tarde. El día anterior estuve trabajando en un pequeño tour por Los Ángeles con motivo del lanzamiento del álbum. No tengo un manager como tal así que tengo que ocuparme también de todo el tema del booking. También estoy creando el flyer para los shows… son muchas cosas distintas, así que trato de priorizar en lo importante. Y eso es lo más complicado.

 

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Ahora que has lanzado tu propio sello, te será más sencillo todo lo relacionado con la promoción.
Bueno, no del todo. Odio el autopromocionarme, pero es algo que hay que hacer, ya sabes. Preferiría hacerlo a través de otro sello y no tener que ocuparme de todo. Por es demasiado y me gustaría estar más en el modo creativo. Eso es lo que mejor se me da y lo que más feliz me hace. Así que hago todas las minucias que tocan por necesidad, en las que no soy demasiado bueno, pero toca hacerlas. El problema es que disfruto controlando mi música. He ganado mucho control sobre ella ahora, soy el dueño de toda mi música ahora mismo ya que he recuperado todos los derechos de Mo Wax y demás.
Si alguien está trabajando en un documental y quiere usar mi música y me la piden, puedo ceder algunas licencias. Y no lo hago solamente por el dinero, si no por poder tener mi música controlada. Mi música ha sido utilizada en muchos documentales, videojuegos, videos de skate, en la televisión…con las licencias es cómo haces dinero ahora.
No acostumbro a ir de gira porque no tengo una banda, así que, por ejemplo, para este tour por California, he viajado con mi amigo Chuck Treece por Filadelfia y vamos a tocar juntos. Así que vuelo y cuido de él y todo ello sale prácticamente de mi bolsillo. Y con mi bajo, mi amigo Josh, él al menos es de San Francisco, pero siempre tenemos que andar cuadrando con los horarios de sus otras bandas y es una complicación. De hecho, Chuck aparece en cinco de las canciones del álbum y quizá, Matt Rodríguez colabore con la percusión. Tenemos juntos una banda que se llama “Blacktop Project”. Ray Barbee, por su parte, será nuestro telonero en Longbeach junto con los Mattson 2. Ellos deberían ser los cabezas de cartel, así que el que abran ellos para mí es como una broma. Pero bueno, somos todos amigos, así que va a ser muy divertido.

Entonces, ¿quién toca en el álbum?
Solo yo y Chuck Treece en cinco canciones. Yo me he ocupado del bajo y de parte de la percusión y los platos. Pero, en realidad, es un disco muy simple y estará grabado en ocho pistas de 1/4 .

¿Qué podemos esperar del LP?
Es un álbum mucho más oscuro que el anterior, lo cual ha sido algo intencionado. Al igual que en otros de mis temas pero más enfocado a que sea un viaje. Lo mismo que con mi vida, que sea como un viaje. No se trata de tener un destino fijo o cerrar cada frase con un signo de exclamación. Tipo, ¡eso es todo!
Ya sabes, esto viene del skate: patina, viajar, seguir patinando…sacarle el mayor partido a cada spot en cada momento, no reducirse a llegar a un lugar en concreto. Y eso, lo valoro mucho en la música también. Realmente, no escribo canciones, no soy un autor. Sólo muy pocos lo han hecho pero millones de personas las han copiado…y así sucede, que son totalmente insípidas e impersonales. Mi intención no es el escribir canciones mejor que nadie, sino la de moverme más en el terreno emocional.

 

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¿Tienes en mente venir de gira a Europa por el LP?
Ya hemos estado por Japón, de hecho, hice una versión japonesa del álbum antes de que fuera lanzado en USA. Recorrimos nueve ciudades en diez días; una pasada pero bastante agotador también. Pero desde que no tengo el apoyo de ningún sello, no dispongo de dinero para hacer giras. Europa puso bastante interés, pero tendría que contratar a la banda y los vuelos, hoteles y dietas de tres personas son muchos gastos. Y este disco ha sido creado especialmente para ser tocado por un trío.

Centrémonos en el patín. Eres uno de los dueños de Real Skateboards y acabas de hacer un vídeo con Jim Thiebaud y Mickey Reyes llamado “Through and Through”. Cada vez el nivel de esos niños es más locura, hacen que el truco más complejo parezca sencillo. ¿Cuál es tu punto de vista, como profesional que has sido y teniendo en cuenta las puertas que abriste en el patín callejero? 
En realidad, no lo aprecio en base al nivel o al hecho de que puedan marcarse esos trucos en cualquier momento. La consistencia y la técnica es lo que más me sorprende. Puedes intentar un truco millones de veces hasta sacarlo, pero les ves hacerlos tranquilamente durante una competición y eso es lo que me vuelve puto loco. Por ejemplo, Luan de Oliveira es muy bueno, tiene mucha técnica tanto en bordillos como en gaps ¡es una locura! Soy un gran aficionado del skate, me encanta patinar así que puedes imaginarte, me veo todos y cada uno de los capítulos de “Push” y me gustan muchísimo las historias que hay detrás.

 

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Hablando de la evolución del skate en cuanto a nivel y de competiciones como los X-Games o la Street League, ¿cuál es tu opinión sobre que el skate vaya sea el próximo deporte en los Juegos Olímpicos?
¡Ni de coña! ¡Que le den a los Juegos Olímpicos! El patín no es un deporte para mí, ni nunca lo será, es algo muy individual y personal. Cuando yo crecí patinando no era algo guay, los deportistas… bueno y todo el mundo, se metía con nosotros. Así que diría déjalo estar, que se mantenga ilegal, ¡que se mantenga jodidamente jodido! Porque lo único que van a intentar es que parezca bonito para los Juegos y sin duda, algún tío pasará por el aro. Andy McDonald es de ese tipo de tíos y eso está bien. Pero no representan el skate.

Como dueño de un negocio ¿ves que el skate siga creciendo?
Lo veo fragmentado de nuevo. Porque todos los pros están llegando a un punto en el que tienen que pasar al siguiente nivel. Así que se están diversificando y empezando su propio negocio. Tal y como Jim y yo hicimos. Así que creo que se está fragmentando y haciendo más complejo. Toca ser ágiles y eso es un problema cuando estás empezando a ser una empresa de gran tamaño, como cuando Powell se hizo tan grande que pasó a ser un dinosaurio. No pudieron hacer nada. No fueron flexibles y lo bueno para nosotros es que Jim Thiebaud es muy bueno en eso.
Y así es como tienes que ser, hay que adaptarse de la noche a la mañana porque todo cambia jodidamente deprisa. Así que si no puedes adaptarte, irás por el mismo camino que los dinosaurios. Están pasando muchas cosas en la industria del skate ahora mismo y de aquí a seis meses van a moverse mucho diría yo. Están de camino…y Jim es como si tuviera una bola de cristal, puede ver todo lo que va a pasar y es lo más. Puede ver hasta el más mínimo cambio.

Entonces ¿qué va a pasar en el más próximo de los futuros? Algún agradecimiento…
La verdad es que no tengo nada en mente en especial, ya sabes, siempre surge algo…Todo lo que hago es no planear nada demasiado. Esperemos que viajar algo por música. Intentar encontrar más tiempo para patinar y para hacer música todo lo que mi cuerpo me permita. Y gracias a todo el que me apoya, es digno de apreciar.

 

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English:

TOMMY GUERRERO.
“I’M ALWAYS ABOUT THE JOURNEY, TAKING ADVANTAGE OF EVERY SPOT, EVERY MOMENT!”.

To those of you who have been growing up skating in the, 80’s Tommy Guerrero doesn’t need an introduction. Of course not. But for our younger readers here is why he’s a true legend, even if he’s too humble to admit it.
First of all he was part of the legendary Bones Brigade, Powell & Peralta superstar team. But he was different from the rest of his teammates, he was the street skater in those times of vert riding. He was probably one of the first riders to put street skating on the map, with his video snippets filmed on the hills of SF.
He also did like Steve Caballero and other Bones Brigade members playing music. He kept on playing guitar and programming machines and eventually turned out to be a respected artist with more than ten albums till the date.
He’s been one of the creators of skateboarding brands such as Real and Krooked too, multitasking at DLX distribution, what makes him one of the most discrete but yet influent person in the Bay Area skateboarding scene and further more.
So during a nice autumn afternoon we sat down with the man behind so many projects to discuss about his last album “Perpetual”, skateboarding and art …

So my first question will be about the artwork you’ve been using for your records. Every time you have a very relevant artist working on the cover.
Yeah I had Steven Powels/ESPO , Margaret Kilgallen, that’s of course the heavy one here, Barry Mc Gee, Mark Gonzales, Natas did some types as well, Justin Ortiz did some as well for an album I did in Japan, and Cody Hudson and Evan Hecox as well. And the newest one is made by Chris Johanson.
So I’m extremely grateful to have been able to work with all these people, I think the art makes the project hold, it’s always about the entire feeling of what it is, I think it’s important to have an aesthetics that I appreciate and something that means something to me and maybe something that people appreciate.
Because you can judge the content of an album just by looking at the cover right? Because it’s all about taste. So you see a cover that attracts you, that you appreciate in your personal aesthetic, something creative and crafted really well. You know that if the artist took that much time to create that packaging then you can be pretty sure the music is gonna be pretty good.

Did you met these artist through music or skateboarding?
I met some of them different ways of course, but Barry is from SF we know each other for many years, I think we met through common friends. Same with Chris Johanson and Margaret. I met different people through Thomas Campbel and Aaaron Rose as well, he was like the link pin to a lot of different artists, with the Alledged gallery. So mostly through people and I think Aaron Rose was the main catalyser.

So this is your 7th full length.
Oh, well 8th or 9th or 10th! With all the different stuff in between here and Japan. It’s been almost 20 years now since the first LP. It came out in 1997 but was actually recorded before that. So definitely 20 year ago. So Loose Grooves & Bastard Blues came out on Galaxia and before that I had an EP that came out on DJ Crush’s label New Breed. That was the very first solo release. And then from there it was Mo Wax.

So after Mo Wax you started producing by yourself?
I mean it was always self-produced in a way since day one you know. Just different distributors, when I was on Galaxia we use Revolver here in SF and I still use them now.
I was on Quanum for an album and then everybody jumped shit, I don’t know who they used but the company filed for bankruptcy, it was an all fiasco. And now I’m just self-releasing on my own label that’s called TOO GOOD.

You do have different hats, you’re a multitasking person: musician, the owner of a skateboard company , graphic designer….
Use the graphic designer term is very loosly, I don’t do graphics for Real anymore, I tend more to work as Art director for KROOKED these days. But I’ve been doing it for a long time. Actually for a long time I was doing physical work, like doing the layouts for Marks Art, and all the boards and adds. But now I’m taking a step back : first of all, because I don’t want to stand in front of the computer colouring boards. That’s not what I want to do or why I’m really here. And also because I’m suffering from repetitive stress on my arms they’re starting to get fucked up, and my hands and I don’t want it to get in the way of playing guitar. I think I’d be better off playing music than staying behind the monitor with pixels around. And I think that´s why I’m on earth…
All I do is very diverse. So many of those things are really DIY. For example yesterday I was in a meeting at DLX and then picked my son from school. The day before I was working on a little tour, putting all together for the record release in LA. I don’t have a manager so I was doing all the booking. And I’m also creating the flyer for the shows. So it’s just a lot of different things, and I try to prioritise what’s important. So it’s difficult to keep it all in focus.

Now that you have your own label, do you find it easier to do the promotion and all of that?
Well, not really. I kinda hate self promotion, but you have do it, you know.
I would rather do it on another label, and not having to deal with everything. Because it’s too much , I would like to be more on a creative mode. That’s where I’m best and happiest. So doing all the minutia around it is more out of necessity, and I’m not really good at it, but I just have to do it. But my problem is that I like to control my music. I regained control on all of my music now, so I own all of my music, I regain all the rights back from Mo Wax and all of that.
If somebody wants to use my music I’ll send my layer and we say yes or no. If somebody is working on a documentary and wants to use my music, and I get asked all the time, I can give some licencing, and it’s not just for the money but just to keep the control. My music has been used in many documentaries, video games, skate videos, television… And the licencing is where you make the money nowadays.
I don’t really tour because I don’t have a band, so for example for this tour in SOCAL I’ve been flying with my friend Chuck Treece up there to Philly and we will do those gigs. So I have to fly and take care of him and it basically comes out of my pocket. And my bass player, my friend Josh is from SF, which is cool but we always have to deal with his other bands schedule and so it’s complicated. Actually Chuck is on five songs in the album. And maybe Matt Rodriguez is going to play percussions. We have a band together called Blacktop Project.

So who is playing on the album?
Well it’s just me, and Chuck Treece on those five songs. I did the bass and some cymbals and percussion. But it’s a really stripped down record. And it was all recorded on an 8 tracks ¼ inch.

What can we expect with that LP.?
Well it’s sparse, there’s a lot of space, it’s much more subdued than my last album, which was intentional. It’s like some other of my records but more on this one like the journey, I’m always about the journey. It’s not about trying to have a destination, or putting an exclamation mark at the end. Like “This is it!!!!”.
You know, it all comes from skating, travelling and skating. It’s about to take advantage of every spot every moment, not trying to arrive somewhere. And I really appreciate that in music as well, I don’t really writing songs, I’m not a song writer. Few people have written the best songs and millions of other people copy those songs… and they are totally unappealing and uninspiring. I won´t write the best song than anyone else has ever written, my project is much more on an emotional space.

Any plan in the future to tour Europe with this album?
Well I’ve toured Japan already, actually I did a Japanese version of it that came out before US; It was a 9 city tour in 10 days. Pretty rad but it gets a little exhausting. But since I don’t have any label support there’s no money to tour. There was a lot of interest from Europe but I have to hire my band and the flights, hotel, food, even for a trio it’s a lot of expenses. And I’ve made this record specifically so that the music could be created by a trio. So it will be easier than usual when the band is of 4 or 5 guys but it´s still very complicated.

Let’s talk about skateboarding, you are part owner of Real Skateboards with Jim Thiebaud and Mickey Reyes and you just had a video out called “Through and Through” . And like every time the level of skateboarding is crazy. Those kids are so talented doing the gnarliest trick. What is your point of view on nowadays skateboarding knowing that you were pro back in the days and opening many doors for modern street skating?
I don’t know, I appreciate it because of the level of skills and the fact that they can actually do those things on call. I mean the consistency and the technicality is what really blows me away. You can try some tricks a hundreds of times then you might make it, but when you have these guys doing some of the gnarliest tricks in a contest run that´s fucking mind blowing to me. You take that guy, Luan (de Oliveira), he is so fucking good, it’s incredible, having that type of consistency with those such technical tricks, and gnarly too because it’s not just the ledge stuff but the big stuff as well, the big gaps and the big drops, and the technical aspect : switch, you know. It’s insane!

I’m a huge skate fan, I love skateboarding, and you know I watch all the “Push” episodes and everything and I love the stories behind it. I’m just blown away.
Talking about that evolution of skateboarding and the consistency and the contest like X-Games or Street League what is your opinion about skateboarding going to be the next sport in Olympics?
Fucking no way! Fuck the Olympics that´s what I say. Skateboard is not a sport to me and it never was, it’s very individual and very personal. When I grew up skating it was not cool, the jocks… well everybody was picking on us. So I’d say keep it raw, keep it illegal, keep it fucking fucked up! Because they will try to make it look really nice and pretty for the Olympics, and there’s certain guy that will do it: Andy Mc Donald that kind of guys who are kindda straight laced, and it’ fine. But it won´t represent skateboarding.

As a business owner do you see the skateboarding market keeping on growing?
I see it fragmenting more again. Because all of these pros are getting to a point where they can’t do it anymore on the same level. So they are all branching out and starting their own thing. Just like me and Jim did. So I think it’s getting more fragmented and harder. You have to be nimble, and that’s a problem when you’re getting to be a big company, like when Powell got big they became like a dinosaur. They couldn’t do anything. They weren’t flexible, and the good thing is that Jim ( Thiebaud) is good at that. And that’s what you have to be you have to get adapted like overnight… I mean it fucking changes quickly. So if you can adapt you will go the way the dinosaurs went.
There is a lot of stuff going on in the skate industry right now, and there will be some shake up in the next 6 month I’d say. People leaving companies starting their own things, some bigger names making moves. It’s coming… Jim has like a crystal ball, he can see things coming it’s pretty amazing. He can see the littlest change, and the things happening the ripples and then he knows what’s going to happen. Just from those small ripples going on within the industry. He’s always on top of it.

So what’s coming up next for you in a near future? Any thanks?
I don’t have something necessarily in mind, you know something always comes up, eventually… Everything I do is not to do much planning. Hopefully some travelling for music. Trying to find more time to play and skate as much as my body permits.
And thanks to anybody the supported me, I really appreciate it.

 

 

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