Rich Jacobs

20 May 2017 Texto: Rando. Fotografía: Archivo Rich Jacobs.


Curiosidad por la vida

{english below} Rich Jacobs es de esa clase de artistas y comisarios para los que la inspiración se encuentra en todas las facetas de la vida: pasándolas por su filtro de creatividad nos devuelve una mirada curiosa y sorprendente al mundo que nos rodea. Hemos tenido la oportunidad de entrevistarlo para este número, donde nos ha hablado de su trayectoria y de sus últimos proyectos.

¿Cómo recuerdas tu infancia; fue en esa época cuando se despertó tu interés por el arte?
Tuve una infancia bastante despreocupada y normal en el sur de California. Mi padre era piloto de línea aérea, así que terminamos moviéndonos un poco, pero me alegro por ello y estoy agradecido por todas las experiencias y situaciones que me tocó vivir en Long Beach, Seattle y Denver siendo un niño. Tengo dos hermanos y una hermana por lo que siempre había movimiento en casa…Yo terminé siendo el único realmente artista, pero varios miembros de mi familia son aficionados a la fotografía, y mi madre y mi abuela siempre estaban cosiendo edredones y haciendo patrones, etc …y eso es algo que, sin saberlo, tuvo una influencia sutil en mí. En cuanto al arte, cuando era niño, aproveché todas las oportunidades para transformar todo lo que podía en un proyecto artístico… todos mis trabajos escolares tenían dibujos por todos lados, y siempre que podía me escabullía de mis clases para dibujar. Dibujaba todo el rato y hacía dibujos para mi zine, camisetas y cosas relacionadas con el mundo del skate también. Empecé a patinar en 1976, a los cuatro años de edad, por lo que esa siempre fue una gran influencia igualmente. Y el tema del punk y el material de música comenzó bastante temprano alrededor de los 11 años – más o menos 1983. Definitivamente, me encantaba hacer zines, diseñar cosas, y el camino en el que todavía estoy comenzó  a esa edad tan joven. Sabía que era lo que necesitaba hacer, y no podía hacer mucho más. Afortunadamente, ha funcionado y puedo seguir haciéndolo. Mis padres a pesar de que eran un poco conservadores, me apoyaron lo suficiente como para permitirme hacer lo que estaba haciendo, creo que sabían que iba a suceder de cualquier manera. También sus ideas conservadoras probablemente ayudaron a empujarme más a ser un punk joven, y un skater antisocial ¡un efecto secundario indeseable sin duda! Como padre ahora considero siempre este tipo de cosas con respecto a criar a mi hijo. Él es un buen chico y bastante más independiente que la mayoría de los niños de 7 años, lo cual es bueno por lo menos y esperamos que le funcione.

 

 

¿Has tenido algún tipo de formación académica?
Sí, he tenido algún tipo de formación académica. Cuando era joven tomé muchas clases de arte. Probé la Escuela de Arte y luego pasé a dedicarme a ello a tiempo completo en lugar de estudiar o dedicarme a lo que los demás hacían o pensaban hacer. Yo me considero mayoritariamente autodidacta ya que en la práctica no uso mucho de lo que aprendí en la escuela en comparación con lo que he aprendido a través de la práctica y tratando de permanecer abierto a experimentar y aprender cosas nuevas a medida que avanzo.

¿Cómo surgió hacer tu primera exposición?
Bastante casualmente: Pensé que por qué sólo hacer lo que todo el mundo estaba ya haciendo o ya había hecho ¿por qué no hacer algo que es más personal, que reflejara mis intereses? Así que traté de hacer eso. Yo en realidad no quería ser como cualquier otra persona y tenía relativamente poco contacto con lo que otros artistas estaban haciendo de todos modos…parte de eso fue a propósito y parte fue resultado de ser un joven tímido, aislado y tal vez ingenuo, y también el hecho de no estar saturado ni atado a ningún método o escuela de pensamiento en particular. Creo que esto me ayudó en esta búsqueda probablemente. Mi primera exhibición fue pequeña, humilde y muy seguramente extraña: recuerdo haberla llevado a cabo muy pronto, en la habitación de la casa de un amigo que estaba siempre de gira y por alguna razón me habló de hacer una exposición en su habitación. Creo que llené prácticamente toda la habitación desde el suelo hasta el techo con mis dibujos y pinturas. Invitamos a un montón de gente más y todos vinieron. Fue sorprendente y catártico para mí hacerlo. Recuerdo literalmente sudar una tonelada al instalarla, como si fuera un efusión física de energía física para llegar a mostrarlo. Tuve que dejar de ser tan tímido y decidí mostrarle a la gente lo que había mantenido en privado en mis cuadernos, en los blocs de dibujo y en mi habitación. Fue una experiencia intensa para mí. Yo era bastante sensible y me sentía tan crudo y desnudo mostrando a otros lo que había inventado…pero fue muy importante para mí, ya que me enseñó que podía hacerlo, y eso es lo más importante que puedes saber: es posible si haces que las cosas sucedan…esa fue una lección que aprendí durante años de ser un joven skater, punk y solitario…pero también es por eso por lo que encontré esas cosas para empezar.

 

 

¿Qué es lo que te inspira para dibujar? ¿eso que te inspira ha sido constante a lo largo de tu trayectoria?
A mí la inspiración para hacer arte me viene de adentro, está siempre allí … es inconsciente y puedes difícilmente nombrarla o definirla realmente pero hay cosas que la alimentan y le añaden razones para continuar adelante. Definitivamente es constante y ha estado allí desde que podía recordar sentir algo realmente. A veces es suficiente un lienzo vacío o un pedazo de papel para motivarme o inspirarme para ver lo que puede suceder, es así de simple.

¿Cuáles son las técnicas que más utilizas?
Disfruto tratando de conseguir no estar nunca demasiado marcado o cómodo con materiales o técnicas. Solía sentir que era necesario dominarlos de alguna manera, pero desde entonces he abandonado esa noción. Para mí es más divertido no saber cómo algo va a funcionar o salir. Por ejemplo, usar acuarelas puede enseñarte una lección: puedes intentar controlarla, pero finalmente, se controla sola. Me gusta y estoy totalmente abierto a descubrir o explorar todas las posibilidades. Creo que algunos de los momentos más significativos son accidentes o experimentos. Sólo hay que estar listo para admitir que no puedes saber todo y que hay cosas que pueden suceder si estamos preparados y permitimos que sucedan. A veces nosotros como artistas lo único que hacemos es iniciar el proceso o ponerlo en marcha, pero el arte adquiere una vida propia por sí mismo…

Como artista y como comisario se tiene una relación diferente con el arte ¿con cuál disfrutas más? ¿qué es lo que te aporta cada una de diferente?
Sí, ambas son muy diferentes, pero realmente las disfruto las dos porque juegan papeles diferentes pero también están conectados. Como artista desarrollas el tipo de trabajo que deseas ver, y como comisario te ocupas del trabajo que deseas ver y que otros vean. Es simple pero cierto. Mi idea de una buena exposición en solitario es la que se vería como si varias personas hicieron el trabajo, y una buena exposición de grupo puede ser divertida si parece que una sola persona la hizo. ¿Por qué no? No es necesario adherirse a ninguna fórmula, pero me gusta jugar a veces en mi papel de comisario. Pero honestamente, sólo apuesto por lo que me gusta. Las razones para que algo me guste varían, pero ¿por qué hacer algo que no te gusta? Parece un poco extraño. Mejor dejar que los demás hagan lo que quieran y hacer lo que te gustaría ver. Espero que mi visión no sea demasiado egoísta y que inspire a la gente a ser interesante y hacer sus propia cosas ¿Sabes a lo que me refiero? Me encanta que cada persona tenga su propia versión de cómo deberían ser las cosas. Ahora solo haz eso, no esperes que otros lo vean como tú lo haces … si lo sientes de verdad, entonces haz que suceda.

 

 

Es evidente que el skate es una de tus fuentes de inspiración. Al tratarse de algo siempre cambiante ¿serías capaz de señalar exactamente qué es lo que te atrae tanto de él?
Haber crecido bajo la influencia de la tabla de madera debajo de tus pies con el viento soplando en tu pelo o en lo que queda de él…es embriagador…Es difícil de explicar que a alguien que no lo ha hecho, pero una vez que lo has experimentado, realmente cambia quién eres desde ese momento. Me siento atraído por el lado creativo del skateboarding y por las personas que lo hacen. A veces lo que más me gusta de él cambia. A veces todo lo que tengo que hacer es ver un viejo número de uno de mis skatezine fotocopiados preferidos como Bend, Swank, Scrap, Skate Fate, Gut Feelin’, I’m your Momma, Naughty Nomads, 7, Tiki, Dancing Skeleton, Contort,Body Slam,  Karmaboarder , Ten foot Boneless, Paste, Preparation S,  Skate Punk, Skate Scene, Local Chaos, the Monthly Shredder, Air zine, The Frontside, Tight Transitions, Pool Dust, Skate Core, Joke ,408,Beefstreet, Shred, I Be Sompin , Ooni Flakeski, Fun zine, Revenge against Boredom , Elk,any Dancing Fish zine, Robzine, Hardcore, Contortion,  Sad zine, the Harsh Realm,Texas Skate Monthly, Sj Skate Ripper, Skate Attack, Street Issue, Skater Of Fortune, Scheme,Five-0, Deathbox,Fran, Gus, Halo Perro ,Death zine, Seekin, Generic, Go for it, Roll in, Stuff,  Surreal, Clueless, Harsh Vibes, Sacto Strert Damage, Skate Slate,  Smelly Curb,Skate Threat,Squid Meat, Altered Skates, Rolling Papers, Rusty Kitchen,Very Sketchy,Speed zine,  Severe Head Injury, Geek Attack, Skate Rat, Rise Above, Just for Fun, Kook, Chud zine, Kick Turn, Death Skate, Wonder Rolling News, Media Local, Underground Skate Mag,  United Skates of America,Skate Among Us, Disobedience, your coping stinks,Vila Vila COLA ZINE, Monthly Rot, any Gonz poetry zine ,Ed Templeton, Sergej Vutuc, Push, Ben Gore , Jai Tanju…o cualquiera de los nuevos, e incluso no relacionados con el skate…

 

 

There is Xerox on the Insides of Your Eyelids” fue una exposición en la que recopilaste fanzines de skate de  los 80’s; me imagino que tuvo que ser una labor casi de tipo arqueológico ¿es así? ¿crees que estas expresiones tan DIY son entendidas dentro del arte más oficial?
Crecí haciendo zines como muchos otros artistas, lo hicimos porque nadie nos prestaba atención, era lo suficientemente barato como para que pudiéramos hacerlo nosotros mismos y sentimos que era lo suficientemente importante como para hacer un montón de ellos…independientemente de que el mundo del arte reconozca que existen o que importan, lo hacen y los he puesto en museos, y también lo han hecho artistas como Raymond Pettibone, Berry Mcgee y varios otros. Al mundo del arte no le asustan los zines, pero son visto como esa especie de cosa que se hace antes de estar realmente establecido como artista. Sin embargo algunos de nosotros seguimos haciéndolos de todos modos. Por ejemplo Printed Matter lleva una feria de zines y  libros dondeen el transcurso de tres días casi 30.000 personas tienen la oportunidad de echarles un vistazo. Eso es algo que nunca hubiera pensado que pasaría, pero ocurre en Los Ángeles y Nueva York. Hay ferias de libros con zines en ellos en todo el mundo ahora. Las clases de la universidad enseñan sobre ello. Las instituciones pagan mucho dinero por las colecciones de zines para sus bibliotecas. Por lo tanto los zines en general son cada vez más populares, los niños siguen haciéndolos  a veces sin ni siquiera darse cuenta de su historia…todo esto está bien o es un desastre dependiendo del punto de vista. Tal vez no es necesario que lo sepan todo, pero es conveniente que sepan que hay raíces que van bastante atrás. Es inspirador ver lo que la gente ha sido capaz de hacer con un pequeño presupuesto en un momento que se remonta a casi cien años en este momento. Es poderoso darse cuenta de que puede imprimir cualquier cosa que crea que vale la pena imprimir.

 

 

Me encanta el Minor Threat Tree ¿podrías explicarnos cómo fue la génesis de esta obra?
¡oh, eso fue bastante divertido! Paul, un tipo que conozco, estaba haciendo una exposición y me pidió que estuviera en ella. Hice un árbol genealógico Minor Threat por diversión y porque me gustan las referencias históricas. Alguien vio esa exposición y estaba haciendo un festival de música en Canadá, me pidió que usara eso y otra imagen y pusieron carteles en toda su ciudad, London Ontario, pero todas eran vallas publicitarias relacionadas con la música. Así que el mío era este árbol genealógico de Minor Threat, y un enorme dibujo de Sun Ra que había hecho y que pusieron cerca de una parada de autobús. El de Minor Threat voló durante una tormenta por lo que tuve que rehacerlo. Supe que los miembros de la banda habían oído hablar de él, que era divertido y cool. Le envié una foto a Ian para comentárselo, pero alguien más la había enviado a algunos de los otros miembros y me la devolvió. Lo hice como un guiño a ellos, pero también como una obra de arte sólo por diversión… el contexto había cambiado, pero era la misma obra. Vi uno en un zine que Jim Saah un fotógrafo de DC hizo una vez cuando era un niño, fue un poco más un guiño a la manera en la que el hardcore se ha fetichizado…me parece interesante ya veces divertido. Lo entiendo, pero creo que es extraño también en que era tan anti-dinero y anti-comercial en ese entonces, la gente parece haber olvidado esa parte. Tal vez la gente ha cambiado desde entonces también tal vez … pero la mejor parte de todas estas cosas y lo peor también, es que cualquiera puede hacerlo. Ahora tienes muchas versiones de la idea. Lo cual es probablemente bueno…

Otra de tus constantes es tu interés por la música, con portadas de discos , camisetas…¿cómo empezaste a trabajar en ese campo?
Creo que inicialmente fue por necesidad, lo hice para bandas en las que estaba y de las que era amigo. Real natural y orgánico. Prefiero tener alguna conexión con ello, pero estoy abierto a conocer gente y hacer cosas de esa manera también. Me encantan los discos y escucho mucha música todo el rato. Una de mis fuentes de energía son los libros, los discos y los zines. Me gusta esa sensación y esa energía, y a veces realmente puedo apreciar la estética también: siempre me atrajo el diseño y el packaging. Cuando era niño, miraba los discos y podía entender mucho con sólo mirarlos. Me gusta mucho que me sorprendan pero la verdad es que ahora rara vez ocurre. La imagen es la primera impresión de la expresión de alguien. Es importante y puede ser muy poderosa.

 

 

En parte de tu obra aparecen muchos rostros con palabras o frases: por favor, cuéntanos el porqué de este interés en el rostro humano.
Puedo admitir que las caras son una parte de lo que uso para expresarme. Creo que las elegí para expresarme porque marcadores, guardianes de su propia historia y hablan sobre lo que la gente experimenta y pasa en sus propias vidas. Cuando la gente dice cosas como que una imagen vale más que mil palabras, me gusta verlo como una manera de contar una historia en forma de imagen. La primera cosa que la gente ve o suele mirar es la cara de alguien, y luego su cuerpo por alguna razón. Pienso en las cosas que conforman nuestra experiencia, permanecen con nosotros, las llevamos, en nuestros ojos, nuestras caras traen con nosotros nuestras elecciones, caminos y sentimientos, cicatrices, arrugas, momentos de alegría, decepción y desesperación, lo muestran todo . Me gusta tratar de transmitir matices sutiles en la cara que también significan detalles más pequeños. Algunos sentimientos son complejos y tienen múltiples significados, añadidos al lenguaje corporal, hacemos suposiciones y adivinamos de qué se trata, a veces injustamente. Pero hay mucho que aprender de nuestros rostros y por qué juzgamos tanto cuando los miramos. Es fascinante para mí todavía. También me gusta hacer arte abstracto también y muchas obras basadas en patrones.

¿Cuándo empezaste a poder dedicarte enteramente a vivir de tu trabajo? ¿qué les dirías a quienes están empezando?
Lo intenté enseguida después de abandonar la escuela de arte. Siento que la suerte, la perseverancia y una cierta obstinación para seguir con ella va a lo largo del camino. Lo que cada uno de nosotros haría para expresarnos es personal. Y así debería ser. Todos somos diferentes.

 

 

Has comentado alguna vez que eres un adicto tanto a mirar las cosas como a usar materiales diversos ¿de qué manera se construye ese diálogo fructífero a la hora de crear?
Encontrar un equilibrio es difícil pero vale la pena esforzarse por ello. Trato de seguir encontrando nuevos materiales y nuevas ideas. Ver cosas nuevas, leer, buscar, oír y vivir. También la comprensión de la luz, el amor y sus sentimientos son lo que se procesa en la fabricación de las cosas, experiencias de vida que ayudan a dar forma a quién eres, los materiales son menos importantes. Trato de ver lo que hay por ahí y encontrar un montón de cosas al azar.

¿Qué es lo último que estas haciendo?
En un montón de cosas relacionadas con libros y proyectos, murales, zines, también estoy trabajando en algunas pinturas más grandes para una exposición que esperamos hacer  en Italia. Y algunas otras cosas que son secretas. También ayudo en una imprenta, hago zines…y criar a mi hijo que tiene casi 8 años. Eso me mantiene bastante ocupado.

¿Hay algún trabajo que consideres especialmente fundamental en tu carrera?
Tal vez mis primeros trabajos y los murales…son donde concentro mucha de mi energía ahora. Me gusta tratar de hacer trabajos grandes y pequeños, pero los grandes son desafiantes y gratificantes y son diferentes. Me gustan ambos.

 

 

¿Cómo es el día a día en tu trabajo?
Mi estudio está debajo de donde vivo. Eso me permite trabajar en diferentes momentos y en mi propio horario. Trato de hacer cosas nuevas todo el tiempo. Pero algunas veces me siento más productivo que otras. Me distraigo como cualquiera. A veces toco algo de música para expresar esa parte de mí también. Veo a mi hijo la mitad de la semana, así que en esos días mi horario es diferente a cuando no lo hago. Voy a las tiendas de discos, las librerías, el parque, voy de paseo, trato de ayudar a otros cuando puedo. Trato de apoyar a otros en sus esfuerzos e ir a sus espectáculos de arte o de música. Vivo bastante sencillamente, pero me siento feliz y sobre todo hago lo que me gusta, lo cual sé que es un verdadero lujo del primer mundo, pero me siento muy agradecido de poder hacer cosas y por el hecho de que alguien le preste cualquier atención a lo que hago… siento es una bendición total. Sé lo raro que es, me siento humilde. Quiero siempre empujarme a seguir haciendo cosas diferentes y las nuevas ideas vienen a mí al hacer nuevo trabajo. Obtengo más de las ideas que me vienen que cuando la obra está acabada a veces. Mis días están llenos de pequeñas cosas a las que aplico significado, y estoy constantemente buscando tratar de mejorarme a mí mismo también. Pero no soy demasiado duro conmigo mismo. Hay mucho espacio para crecer como cualquiera. La vida es una constante cuesta arriba que tienes que reconocer y ajustar a medida que avanza. Siento que es bueno buscar nuevas aventuras, nuevos significados y cosas que van a proporcionar una felicidad duradera en lugar de una alegría o placer a corto plazo. Lo cual, por supuesto, es mucho más divertido y atractivo. Trato de encontrar razones para sonreír y reír más que cuando era más joven. ¿Para qué vale eso …?

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English:

RICH JACOBS.
CURIOSITY FOR LIFE.

Rich Jacobs is one of those artists and curators for whom inspiration is found in all facets of life: passing them through his creativity filter gives us a curious and surprising look at the world around us. We had the opportunity to interview him for this issue, where he told us about his career and his latest projects.

How do you remember your childhood; Was it at that time when your interest in art awoke?
I had a fairly mellow and pretty normal childhood in Southern California, my father was an airline pilot ,so we ended up moving a bit , but I am glad and grateful for all the experiences and situations I was exposed to living in Long Beach, Seattle, and Denver basically as a kid. I have two brothers and a sister so there was always something going on… I ended up being the only artist really but some of my family is into photography, and my mom and grandma were always into crafting and sewing making quilts and patterns etc….that was unknowingly a subtle influence I think on me. As far as art goes as a kid – I took every opportunity to turn everything into an art project I could sort of…all my school work had drawings all over the sides and back, I would draw in all my other classes as much as I could get away with. I drew all the time and would make drawings for my zine, band here,t shirts and skate related stuff too. I started skating in 1976, at four years old, so that was always a big influence as well ,or informed what I was doing. And the punk or music stuff started pretty early around age 11 – around 1983. I definitely always was totally into drawing, making art, and a mess. I loved doing zines, designing things, and started on the path I am still on at that young age. I knew that is what I needed to do, and couldn’t do much else. Luckily it has worked to keep doing it. My parents while they were sorta conservative, were supportive enough to let me do what I was doing, I think they knew it was gonna happen either way. Also their conservative ideas probably helped push me more into being a young punker,and anti social skateboarder ,an undesired side effect no doubt. As a parent now I always consider this sort of thing, in regards to raising my son. He is a good kid and way more independent than most 7 year olds, so that is good at least. That will hopefully serve him well.

Have you had any type of academic training?
Yeah I had some or always took a lot of art classes when I was young, I did try art school and then moved on to just doing art full time instead of studying it or what others did or thought of it… I am mostly self taught though in terms of my art making practices, I don’t use much of what I learned in any school to do much ,compared to what I have found through practicing and actually just making things and trying to stay open to being experimental about still learning new things as you go.

How did you make your first exhibition?
Pretty casually much in the same way I would put on a punk show for my band, that was kinda my model or what I knew already how to do when it came time for art shows. I thought why just do what everyone is doing or has already done, why not do something that is more personal or reflects my interests, so I tried to do that . I didn’t really want to be like anyone else and had relatively little exposure to what other artists were doing much anyway…some of that was on purpose and some was just being young and kinda shy, isolated and niave perhaps. Also not being jaded or tied to any particular method or school.of thought I think helped me in this pursuit probably. My very first show was small humble and weird I am sure, i remember doing a show very early at a friends house in his room, he was always on tour and rarely ever in his room and for some reason talked me into doing a show in his room. I think I filled almost the entire room floor to ceiling with my drawings and paintings. invited a bunch of people over and they actually came. It was surprising and cathartic for me to do it. I remember literally sweating a ton installing it , like it was a physical outpouring of energy to actually show it. I had to let go of being so shy. And decided to show people what I had mostly kept private in notebooks , drawing pads and in my room. It was a heavy experience for me . I was pretty sensitive and it felt so raw and naked to show others what I had come up with. But it was real important for me in that it taught me I could do it , and that is the most important thing you can kmow- it is possible if you make things happen, that was a lesson I learned from years of being a loner and punker, skater kid. But that is also why I found those things to begin with as well.

What inspires as an artist? Has your inspiration been constant throughout your career?
To me the inspiration to make art comes from within, it is always there…it is unconscious in a way, hard to actually name it or define it but there are things that fuel it or add to the reasons to continue doing it.Yeah it is constant and has been there ever since I could remember feeling anything really. Sometimes an empty canvas or piece of paper alone  is enough to motivate or inspire me to see what can happen ,it is simple in that way.  Pure really in that way.

Which techniques do you use the most?
I enjoy trying to never get too dialed in, or comfortable with materials or techniques honestly, I used to feel like you needed to master them in some way, but I have since abandoned that notion. To me it is funner to not know how something will work or come out. Using something like say for instance watercolors can teach you that lesson – you know that you can try to control it, but ultimately it sorta controls itself. I like that and am totally open to finding out or exploring  the possibilities. I think some of the most meaningful moments are sorta accidents or experiments. Just being ready to admit we may not know everything and there are things that can happen if we are just ready and allow them to happen. Sometimes we as artists are just the ones who instigate the process or start it into motion, but the art takes on a very re al life if it’s own. Does that make sense. I see it almost as a conduit or facilitator almost situation.

As an artist and curator you have a different relationship with art, which one do you enjoy the most?
Yeah they are both very different but I really enjoy both. Both serve different roles in a way but are also connected. You make hopefully the kind of work you want to see, and as a curator hopefully you curate work that you want to see and others to see. It is simple but true. My idea of a good solo show is that is would look like several people made the work, and a strong group show can fun if it looks like one person did it. Why not? Doesn’t have to stick to any formula but I like messing around with what I curate sometimes . But honestly I just put what I like and moves me into group shows usually. If I am gonna be totally honest. The reasons for liking it vary but why do something you don’t like?  Seems kinda strange. Like just let others do what they like, and do what you wanna see. Hope that view isn’t too selfish. Hopefully that inspires people to be interesting and do their own thing. You know what I mean? I love that every person has their own version of how things should be. Now just do that, don’t expect others to see it the way you do….if you feel strongly then make it happen.

Clearly skateboarding is one of your sources of inspiration. Being something ever-changing, would you be able to point out exactly what attracts you so much from it? Growing up under the influence of the wooden plank underneath your feet , wind blowing what ever hair you have (or have left…) it feels intoxicating . Hard to explain that to someone who hasn’t done it , but once you have – it changes who you are from then on. That feeling of being stoked, weightlesas or free, whatever it is you personally feel, it is yours and it is what drives you to keep looking for it. I am drawn to the creative side of skateboarding and or the people who do it. Sometimes the thing I like most about it changes. Sometimes all I have to do is see an old issue of a favorite photocopied skatezine like Bend, Swank, Scrap, Skate Fate, Gut Feelin’, I’m your Momma, Naughty Nomads, 7, Tiki, Dancing Skeleton, Contort,Body Slam,  Karmaboarder , Ten foot Boneless, Paste, Preparation S,  Skate Punk, Skate Scene, Local Chaos, the Monthly Shredder, Air zine, The Frontside, Tight Transitions, Pool Dust, Skate Core, Joke ,408,Beefstreet, Shred, I Be Sompin , Ooni Flakeski, Fun zine, Revenge against Boredom, Elk, any Dancing Fish zine, Robzine, Hardcore, Contortion,  Sad zine, the Harsh Realm,Texas Skate Monthly, Sj Skate Ripper, Skate Attack, Street Issue, Skater Of Fortune, Scheme,Five-0, Deathbox,Fran, Gus, Halo Perro ,Death zine, Seekin, Generic, Go for it, Roll in, Stuff,  Surreal, Clueless, Harsh Vibes, Sacto Strert Damage, Skate Slate,  Smelly Curb,Skate Threat,Squid Meat, Altered Skates, Rolling Papers, Rusty Kitchen,Very Sketchy,Speed zine,  Severe Head Injury, Geek Attack, Skate Rat, Rise Above, Just for Fun, Kook, Chud zine, Kick Turn, Death Skate, Wonder Rolling News, Media Local, Underground Skate Mag,  United Skates of America,Skate Among Us, Disobedience, your coping stinks,Vila Vila COLA ZINE, Monthly Rot, any Gonz poetry zine ,Ed Templeton, Sergej Vutuc, Push, Ben Gore , Jai Tanju photozines, and any good new ones.plus lots of non skate stuff too.

There is Xerox on the Insides of Your Eyelids was an exhibition in which you collected skate fanzines from the 80’s; I guess it had to be an almost archaeological work, right? Do you think these expressions so DIY are understood within the more official art?
I grew up making zines like many other artists did, we did it because no one was paying attention, it was cheap enough we could do it ourselves and felt it was important enough to do so we made lots of them….whether or not the Art world gets that or acknowledges them ever kinda doesn’t even matter, but they do, I have put them in museums , and so have Artists like Raymond Pettibone, Berry Mcgee, and several others. The Art World isn’t scared of zines , but it is sorta looked at as this thing people did before they were “established”  in a way…but some of us still keep on making them anyway..I mean Printed Matter runs a zine fair and book fair where like over the course of three days nearly 30,000 people  one check it out. That is something I never would have thought would ever happen but it does in LA and New York. There are bookfairs with zines in them all over the world now. College classes teach about it. Institutions pay lots of money for zine collections for their Libraries. So overall Zines are getting more popular , kids make them now sometimes not even realizing the history of them, and that is both fine and a bummer depending on your viewpoint. Maybe they don’t need to know about all of it, but realising that there are roots that go pretty far back doesn’t seem like a bad idea. Seems each Art movement had some form of self published ephemera. It is inspiring to see what people have done on a small budget going back almost a hundred years at this point. It is powerful to realise you can print anything you think is worth printing.

I really love the Minor Threat Tree. Could you explain how the genesis of this work was?
Oh that was pretty funny, a guy I know up there Paul was doing some show and asked me to be in it. I made a minor threat family tree for fun, I like the historical reference and found the fact that people like things but don’t realise what goes into a band or its members sometimes funny , so I did that. Some one saw that show and was doing a music festival in Canada , he asked me to use that and another image and they put up billboards all over their city, London Ontario , but they were all music related billboards. So mine was this Minor Threat family tree, and a huge Sun Ra drawing I had made which they put near a bus stop. The Minor Threat one actually got blown over in a wind storm so they had to remake one . It blew apart and flew down the street. I had heard about the members of the band finding about it, which was funny and cool. I sent a photo  to Ian to tell him , but someone else had sent it to some of the other members and it got back to me. I did it as a nod to them but also as a art piece just for fun sorta….the context changed but it was the same piece. I saw one in a zine that Jim Saah a photographer from DC did once as a kid, it was kinda more a nod to that and the sorta way hardcore has become so fetishized almost now I find interesting and sometimes funny. I get it but think it is strange too in that it was so anti money and commercial back then, people seem to have forgot that part. Maybe the demographic has changed since then too maybe…but the best part of all this stuff and the worst maybe too , is that anyone can do it. Now you have lots of versions of the idea. Which is probably ok.

Another of your constants is your interest in music, with album covers, T-shirts … how did you start working in that field?
I think initially it was out of necessity , I did them for bands I was in and was friends with. Real natural and organic. I prefer to have some connection to it, but am open to meeting people and doing stuff that way as well. I love records and listen to lots of music all the time. Books and zines and records are what I find alot of energy in. I like the way it can be window in. New information. I like the feeling and energy mostly though. And sometimes I really can appreciate the aesthetics obviously too, that is different than fashion to me, but everyone sees that their own way. I like the packaging and design of records, I always was drawn to that . When I was a kid I would look at records and could gather alot from just looking at them. I like getting surpriesed by it.  But it rarely happens now for some reason..Graphics are your first impression or glimpse at someone’s expression. It is important and can be  very powerful.

In part of your work many faces appear with words or sentences: please tell us the reason of this interest in the human face.
I can admit that faces are a part of what I use to express myself for sure, it is one part and I think why I chose to convey my expression on them is that I feel like they are like scoreboards, keepers of ones own history and tell a story what people experience and go through in their own lives. When people say things like a picture is worth a thousand words, I sorta see that as way to tell a story in picture form. The first thing people see or usually look at is someone’s face , and then their body for some reason. I think of the things that shape our experience stay with us, we carry them,in our eyes, our faces bring with us our choices, paths and feelings, scars, wrinkles, moments of joy ,disappointment , and despair, it shows it all. I like trying to convey subtle nuances in the face too that signify more tiny details. Some feelings are complex and have multiple meanings , added with body language we make assumptions and guess what people are all about , sometimes unfairly. But there is alot to learn from our faces and why we judge so much when we look at them. It is fascinating to me still. I also like to make abstract art too and lots of pattern based works.

When did you start living only from your work? What would you say to those who are starting?
I tried to right away after dropping out of art school. I feel luck and perseverance and a certain stubbornness to stick with it goes along way. What each of us Would do to express ourselves is personal. And should be. We are all different right.

Sometimes you have tell that you are addicted both to looking at things and to use different materials, how do you build that fruitful dialogue when it comes to creating?
Finding a balance is tricky but worth striving for. I try to keep finding new materials and supplies, and new ideas. Seeing new things, reading looking hearing and living . These things make it in the end. Also understanding light, love , and your feelings are what gets processed in making things, your life experiences that help shape who you are come out, the materials are less important. I try to see what is out there and find lots of random things.

What are you working on lately?
Lots of book related things and projects, murals, zines, working on some larger paintings for a show hopefully coming up in Italy . And some other things that are secret . I also help Run a press and make zines alot. And raise my son who is almost eight . That keeps me pretty well busy.

Is there a work that you consider to be especially important in your career?
Hmm? maybe the early work and murals are where I focus alot of my energy now. I like trying to make large works and small . But going big is challenging and rewarding and feels different. I like both.

To end, could you explain how is your daily work?
Hmm. I try to change it up often but my studio is below where I live. That also allows me to work at different times and on my own schedule. I try to make new stuff all the time. But some times I feel more productive than others. I get distracted like anyone. I play music sometimes too express that side of me too. I watch my son half the week  , so on those days my schedule is different than when I don’t . I go to record stores , book stores, the park, I go on walks , I try to help others when I can. I try to support others in their endeavors and go to their shows , art or music. I live pretty simply but feel happy and get to do mostly what I like and I know that is a real first world luxury. But I feel extremely grateful to be able to make things, the fact anyone pays it any attention I feel is a total blessing. I know how rare that is, I feel humbled. I want to always push myself to keep making different things and new ideas come to me when making new work. I get more from the ideas that come to me than the finished piece sometimes. My days are filled with little things that I apply meaning to, and i am constantly looking to try to improve myself as well. But I am not too hard on myself . There is lots of room to grow like anyone though. I am nowwhere near perfect and am trying to get better at things that are hard for me. Life is a constant uphill thing you have to recognize and adjust as you go. Rather than putting on a life suit I feel it is good to look for new adventure ,meaning and things that are gonna provide lasting happiness rather than only short term joy or pleasure. Which of course is way more fun and appealing. I try to find reasons to smile and laugh more than when I was younger. For what that is worth…?

 

 

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