Nep Sidhu.
La practica de la conexión

25 December 2016 Texto: Staf Magazine. Fotografía: Archivo.

{english below} El etnicismo urbano de Nep Sidhu te introduce en la globalidad sin perder el amor por la cultura propia. Es una basket tee con print animal y caligrafía árabe para que te hagas una idea. Se desenvuelve en todos los soportes imaginables, pero para él la escultura lo es todo y con todo puede crearse una escultura, hasta con el sonido. Nep es Pakistaní y proviene de una familia concienciada con las dificultades de cada casa (y más si eres mujer), por lo que la ayuda humanitaria a través de su propia asociación se ha convertido en un proyecto artístico más con el que abrir un diálogo entre deporte y religión. 

Cada una de sus piezas en un viaje a un rincón del mundo de los que no aparecen en las guías, en los que las tesxturas son un motto y el color un vehículo de expresión para todas esas lenguas que no tienen permitido gritar por sus derechos a viva voz.

Nos sentamos con este hombre de mucho mundo y pocas palabras para ponernos al día sobre sus últimas expos y locuras varias. 

 

 

¡Hola, Nep! Cuéntanos quién eres. ¿Cuándo te enamoraste perdidamente del arte?
Mi familia es de Punjab (Pakistán), pero ahora mismo trabajo en Canadá y en ocasiones, también en la India. A decir verdad, no recuerdo un momento de mi vida en el que no estuviese enamorado del arte

Eres un artista muy multidisciplinar, ¿podrías hablarnos de los soportes sobre los que trabajas? Lienzo, prendas, escultura, carátulas de discos…
Siento que para mí todo es escultura de algún modo. Las costuras y la tela son lo que más trabajo, ya que ambos permiten el movimiento dentro de espacios muy variados.

¿Y qué nos puedes contar sobre una de tus últimas exposiciones “Shadows in the Major Seventh”?
Fue una exposición individual en la The Surrey Gallery of Art por Jordan Strom. Jordan tiene una visión muy amplia que me ayudó a llevar el show al punto que justo deseaba. También podían encontrarse trabajo colaborativos del colectivo Black Constellation. La muestra se asentaba en las ideas de reflexión y potencial de cada uno para convertirse en el punto estático de la inconstancia (moviéndose a través de diferentes estados y ciclos). Cada trabajo reflejaba el continuum de creación y permanencia de aquellos que no están aquí físicamente.

 

 

¿Cómo ha influido la cultura y la religión de tu ciudad en tu vida?
Nací en el lado de la gente que no apoya el sectarismo si no que ama y lucha la universalidad. Así que procuro practicarlo en mis relaciones y en todo lo que hago.

Cuéntanos de qué va tu proyecto con tu colega Ishmael Butler de Shabazz Palaces
No podría deciros que se trata de una sola cosa, ya que es una colaboración continuada. La caligrafía esta bordada en la ropa, se le da otra vida a través de un vídeo y luego se presenta a través de canciones. Esto no es nada nuevo, pero es una manera de que el resultado final se desvele entre diferentes ambientes, realidades y potencialidades.

Háblanos de la historia de la Sher-E Punjab Academy, por favor. ¿Cuál ha sido tu contribución al proyecto?
La Academia Sher-E Punjab se encuentra en el pueblo de Chakar, (Punjab, Pakistán). Nació en 2009 con la visión de dar acceso a la educación a todos, sin importar su religión, casta o género.
Además de tener el objetivo específico de escolarizar al mayor número de niños posible, se asienta en unos fuertes valores que pretenden elevar e inspirar a la comunidad local. Con esta intención, mi padre Baldey Sidhu, su hermano Ajmer Sidhu y gran parte de mi familia, ha creado la Davinger Singh S.P, una institución de boxeo y fútbol para los jóvenes de Chakar. Además de la rutina física, los estudiantes también cuentan con un programa de educación completo. Teniendo en cuenta las promesas políticas huecas del pasado, el aumento de la vigilancia y la mala administración de la financiación, queremos ser los artífices de un cambio positivo en las aldeas.
Para ello, nos estamos centrando mucho en fortalecer a la población femenina y en que boxeen, para que así encuentren esa confianza que van a necesitar cuando se enfrenten al futuro.

 

 

¿Has hecho alguna colaboración con otros artistas o marcas? De ser así, ¿qué te parece trabajar para una marca de manera específica?
Black Constellation es el colectivo artístico con el que he hecho varias colaboraciones. Sus miembros son Maikoiyo Alley Barnes, Ishmael Butler , Nicolas Galanin, Tendai Maraire, OC Notes y Stasia Irons. Mi trabajo más reciente junto a ellos ha sido la serie “No Pigs In Paradise” que ha sido expuesta en la Aichi Trienale de Japón este año.
Sobre trabajar para marcas… bueno, no me importaría siempre y cuando el proyecto fuese algo estimulante.

¿Cuál es la historia detrás de “No Pigs in Paradise”?
Es una respuesta para las mujeres que han desaparecido o han sido asesinadas en Alaska, Canadá e India. Seleccionando diferentes materiales y técnicas, Nicolas Galanin y yo hemos creado cuatro figuras femeninas como representación del orden natural de lo divino.

 

 

¿Conoces algo sobre España? Staf se encuentra en el sur, donde la huella árabe está muy presente en el día a día
Estoy bastante familiarizado con algunos aspectos de vuestra cultura que principalmente giran en torno a la historia del Norte de África y de España. Los debates sobre La Convivencia me aparecen muy interesantes, ya que mientras para algunos hubo una coexistencia real entre judíos, cristianos y musulmanes, para otros, y según diferentes archivos que lo documentan, eso convivencia no fue del todo real, (conversiones forzadas del islamismo al cristianismo, muerte de judíos bajo la orden árabe, etc.). Pero más allá de eso, sí, he oído que la comida está deliciosa! Espero poder ir pronto porque es una tarea que lleva mucho en mi lista ya.

 

 

¿Cómo va Paradise Sportif? ¿Dónde podemos adquirirlo?
Creo piezas para intercambiarlas con otros colaboradores y artistas y también estamos abiertos a encargos. Aunque mi intención es que si consigo avanzar en la dirección que quiero en el resto de mis proyectos, crear piezas nuevas para ponerlas a la venta. Hasta ahora, solamente quería crear el cuerpo de la marca, sin la presión y el ruido que atrae el tema de vender. Es un proyecto muy personal y quería que cogiese identidad sin prisas.

Háblanos sobre tus proyectos en el futuro
Si la vida me lo permite, me gustaría, como decía anteriormente, seguir creando para Paradise Sportif e incluso, realizar una línea de “No Pigs in Paradise”. Con Shabazz Palaces tengo varias cositas en el horno como una escultura sonora, entre otras ideas.  Espero que el 2017 traiga a la gente descanso del año anterior para así poder crear desde un ambiente sano y equilibrado. Creo que a todos nos vendría muy bien un respiro.

www.nepsidhu.com

 

 

 

English:

NEP SIDHU. THE PRACTISE OF CONNECTION

The various practices and beliefs of Nep Sidhu introduces you to a larger and more connected world without losing your love or role inside of it. To give you an idea: It’s a place where embroidery has code and space inside of it for rhythm, protection and acknowledgment whether it’s a cycle of a natural kingdom or Kufic calligraphy. He navigates in all imaginable supports, but for him, sculpture is everything and can be created even with sounds. Through the universalness of Sikhism, Nep comes from a family that is aware of the difficulties of each house (even more if you are a woman), so humanitarian aid through its own association has become another artistic project to open a dialogue between Sport and religion.

His pieces are a trip to one of these corners of the world you often don’t see represented enough of, in which textures are a motto and the color a vehicle of expression and balance.

We sat with this man of much world and few words to catch up on his last expos and various follies. 

Hello Nep! Please introduce yourself. Where are you currently living and when did you fell in love with art?
My folks are from Punjab but currently I’m living and practicing in Toronto and sometimes in India. I can´t really recall a time I wasn’t in love with making art.

You are a multidisciplinary artist, tell us about the different supports you work with: canvas, clothing, sculpture, record covers…
Instinctively, I feel like most of the things are sculpture in some way. Seams and portals sit inside most of what I do. There are a lot of considerations for these elements around the joining and moving through these spaces whether it’s textile, calligraphy or anything else that is expressed.

And what about one of your latest exhibitions “Shadows in the Major Seventh”?
That was a solo exhibition put on by The Surrey Gallery of Art by Jordan Strom. Jordan has a very informed and generous vision which helped in bringing the show together. There were collaborative works within Black Constellation (a collective of artists) that exhibited too. The show touched on ideas of reflection and the potential for one to become a placeholder for inconstancy (travelling through states and cycles). The works reflected a continuum in both making and carrying on the spirit of those that are not here physically.

How has your city´s culture and religion influenced in your life?
From a Punjabi Sikh household, I was born into the line of people that are non-sectarian and have loved and fought for universalness throughout its young history. So I continue doing my best practising that in my relationships, outlook and in the things I make.

And what about your projects with your friend Ishmael Butler from Shabazz Palaces?
It’s an ongoing collaboration with Ishmael. I couldn’t say that its one single thing, which I guess points out to the strength of the bond and trust. Calligraphy is embroidered on clothes, which is re animated in a video, then presented as songs which point back to some kind of mapping.  None of this is new in any way. Any of these forms or exchanges are very old practices in which the final expression is a consideration of many different environments, realities and potentials.

Please, tell us about the story of the Sher-E Punjab Academy.  How did you contribute to yhe project?
Sher-E-Punjab Academy is located in the village of Chakar in Punjab (India). It was established in 2009.  The vision of the school is to provide care and access to everybody, regardless of  their religion, caste, or gender. At its core, there is a strong sense of pride and values, along with schooling that has specific goals in mind to uplift the local community. With this intention my father Baldev Sidhu, his brother Ajmer Sidhu, my family along with Davinder Singh S.P, have formed an institution of boxing and soccer for the village youth of Chakar.  In addition to the physical regimen, the students also have some educational programming.  Having seen in the past the way in which hollow political promises , extra policing and mismanaged funding have been unable to effectively bring about positive change in the villages. Our focused approach to bring change to the community is by the empowerment of young girls, who are the building blocks to a sustainable future. We chose boxing to be the forefront of this project, as we wanted to ensure that girls (as well as boys) could build and retain self-confidence and embrace new values through discipline, spirit and sport.

Have you done any collaboration with other artists or brands? If so, what is your opinion about working with specific brands?
Black Constellation is the arts collective in which I have done some collaborations with. The members are Maikoiyo Alley Barnes, Ishmael Butler , Nicolas Galanin, Tendai Maraire, OC Notes and Stasia Irons. Most recently the collaboration has been the “No Pigs In Paradise” series with Nicolas Galanin that exhibited in the Toyohashi (Japan) of this year for the Aichi Triennale.  And for a brands… I’m open to collaborate so long as the project is creative and interesting.

Which is the story behing “No Pigs In Paradise” project?
“No Pigs in Paradise” is a response for women missing and murdered in Alaska, Canada and India. With practices and techniques that reflect a shared tradition between both Nicolas Galanin and I through its history of textile and adornment, our final expression for the first series was of four female forms as a universal response to the natural order of the divine.

Do you know something about Spain? Our culture, arab roots, etc…? We are from the South and the arab imprint is really strong around here.
I’m familiar with some aspects that revolve mostly around the history towards North Africa and Spain. The debates on La Convivencia is interesting. Whether at the time there was actual peaceful coexistence between Jews, Christians and Muslims at this point in the Iberian Peninsula. Some refer to it as a golden time, where in which these three groups lived amongst one another. But it seems there’s clearer data in showing this wasn’t the case with the number of forced conversions of Muslims to Christianity and then the proceeding death tolls of the Jews under Islam’s rule. One can’t help to wonder why there’s an effort to speak of such a moment as peaceful and of communion when perhaps the opposite was happening. Beyond that yes, I hear the food and the cake is Dee-Lish-Us!  I’m looking forward to visit hopefully soon as its been on my list for too long.

How is your work for “Paradise Sportif” going? Is it a brand? Where can we get it?
So far I’ve been making pieces that are exchanged with collaborators and other artists, I’m open to some inquiries. If I can make progress on my other projects this year, I’ll try to make a pieces available to sell on a platform that works in the spirit of the clothes. It was important to make a body of work for Paradise Sportif before presenting anything for purchase to the public. I needed space and time to get the feeling that’s inside of the clothes at the moment. I don’t think I could receive this with the noise that comes with selling and so on. That’s just a personal thing and I’m glad there’s a feeling there.

Tell us about your future projects.
If life permits, I’ll continue in making large textile works along with more Paradise Sport, including the “No Pigs in Paradise” series. With Shabazz Palaces releasing new material there are some interesting things on the stove in response to presenting a range of works that include sound sculpture amongst other ideas. I hope 2017 brings people healing from 2016 so it ushers in love and the need to create from a healthy and balanced place. I think we could all do with that type of exhaling and clearing of space, so that we can space out, naturally.

 

 

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