Bongo Joe Records.
360° de amor a la música

1 July 2019 Texto: Juan Herrera. Fotografía: Archivo Bongo Joe Records.

{english below} Bongo Joe es una asociación y sello discográfico formado por músicos, productores y DJ´s que dirigen una tienda de discos convertida, a día de hoy, en centro cultural café / bar en Ginebra (Suiza). Un lugar sin prejuicios que da la bienvenida a los amantes de la música de cualquier parte del mundo. Un ecléctico local de reunión y disfrute musical donde poder comprar discos, ver un concierto o escuchar una conferencia.

Para aquellos que aún no te conocen, ¿qué es Bongo Joe y cuál es su objetivo?
Bongo Joe es una asociación de músicos, productores y DJs que dirigen una tienda de discos y un café/bar en Ginebra (Suiza) y les dan la bienvenida a los amantes de la música, ya sea que estén o no coleccionando vinilos, un lugar donde puedan reunirse, comprar discos y/o bebidas, ver un concierto o escuchar una conferencia. Con el tiempo se convirtió en un centro cultural. Bongo Joe es también un sello discográfico que se centra en la música del pasado y el presente de cualquier lugar del mundo.

 

 

¿Cómo funciona la asociación? ¿Cómo funciona el sello?
Vemos cómo los valores y la cadena de mando del neoliberalismo está destruyendo lo que es bueno en los seres humanos. La única forma en que puedo trabajar y hacer negocios es en un plan horizontal, con personas involucradas y sin recibir órdenes, pero tomando tantas decisiones como yo. Esa es nuestra asociación. Hablamos mucho y nos reunimos una vez al mes para discutir sobre todo. Con el sello es igual.

¿Cómo es la escena musical en tu ciudad? ¿En qué estado se encuentra hoy? ¿¿Qué estilo de música es el más demandado?
La escena musical está floreciendo en estos días. Ginebra fue la ciudad más ocupada de Europa hace 20 años y crecí de niño y adolescente en un gran ambiente creativo y alternativo. Hoy muy pocos de esta era sobrevivieron, pero todavía se puede sentir lo mismo en el aire. Están pasando muchas cosas en nuestra ciudad. Muchas escenas musicales diferentes, pero como es una ciudad pequeña, todos se conocen. Eso lo hace interesante. La mayoría de los actores de esas escenas nos visitan en la tienda. Desde héroes del hip-hop hasta aficionados al folk. Desde músicos experimentales a estrellas del rock and roll. Desde grandes Djs a grandes promotores de festivales, etc. ¡Bongo Joe es un verdadero gran centro!

 

 

¿Qué pinta tiene la escena de los sellos independientes franceses en 2019?
No somos franceses somos suizos :). Pero definitivamente se dirigió a Francia, ya que es un país mucho más grande y vendemos muchos de nuestros discos allí. Cada día veo un nuevo sello en la escena musical independiente y creo que es genial. Es político: el estilo de vida del bricolaje. Haz lo mejor, con tus propias manos. Muy a menudo aconsejo a las personas que hacen preguntas sobre cómo dirigir un sello discográfico, ser músico, volver a publicar, ayudar a las bandas contemporáneas a desarrollarse, en quién confiar o no 🙂

¿Vives de la música?
Vivo de la música desde hace años y años. Desde mi propia música (viajé por el mundo con mi antigua banda Mama Rosin y ahora lo hago con mi nueva banda Cyril Cyril, también compongo para obras de teatro), mis sesiones de DJ, con la publicación de discos en mi sello,la gestión de una tienda de discos, hasta la organización de espectáculos y conferencias…

 

 

¿Hay algún tipo de género musical en el que estés especializado o cubra un espectro amplio de estilos? ¿Cuál es el criterio de selección de los discos que se vende en la tienda Bongo Joe?
La selección de música que puedes encontrar en la tienda es muy amplia. Casi todos los estilos de música se pueden encontrar en vinilo de segunda mano o recién prensado. Es lo mismo que ponemos en el sello. Somos amantes de la música 360 °.

¿Vendes vinilos exclusivamente o ofreces otros formatos?
Vendemos principalmente vinilos, pero también casetes, CDs, y libros también.

 

 

En tu tienda de discos haces muchos eventos relacionados con la música. ¿Qué tipo de eventos y actividades desarrollas a partir de Bongo Joe? ¿Puedes anticipar algo de lo que se llevará a cabo en los próximos meses?
Desde el día de la inauguración, queríamos que este lugar estuviera vivo y fuera creativo y que la gente se reuniera (¡esa es la cualidad más poderosa de la música!). No queríamos simplemente vender discos a los coleccionistas. Queríamos tener todo tipo de personas visitándonos y pasar un buen rato rodeado de la música que apreciamos. Organizamos shows constantemente, conferencias, charlas, fiestas de presentación, etc. ¡Eso es esencial!

 

 

¿Que sigue? También organizamos espectáculos fuera de la tienda, ya que es muy pequeña y, a veces, necesitamos lugares más grandes. Te paso la agenda:

5 DE ABRIL @ USINE-REZ: VARIOUS ARTIST GENEVE (GE)
10 DE ABRIL @ CAVE 12: PIXVAE (COL/F) afro-colombian crunch
13 DE ABRIL @ BONGO JOE: FELICIEN LiA (CH) rock
15 DE ABRIL @ BONGO JOE: ANDY DALE PETTY (USA) folk
20 DE ABRIL @ BONGO JOE: INNERVISION #23 BASILE DINBERGS
24 DE ABRIL @ BONGO JOE: WORLDWIDE GROOVE STATION recording session
27 DE ABRIL @ BONGO JOE: DHAVALI GIRI (FR) + ROMAIN DE FERRON (FR)
16 DE MAYO @ BONGO JOE: FINA FITTA (GR) minimal post swedish folk
13 DE JUNIO @ USINE – REZ DERYA YILDIRIM & GRUP SIMSEK + L’ECLAIR + BONGO JOE DJs
19 DE JUNIO @ LE BOURG MADALITSO BAND + L’ECLAIR + BONGO JOE DJs

 

 

En Tu página web hemos visto una sección titulada “innervision”. ¿Nos puede explicar qué es exactamente innervision?
Innervision es nuestra serie de conferencias: invitamos a personas de todas partes que tienen algo de música de la que hablar. Desde súper nerds de un estilo musical oscuro hasta personas que hablan sobre aspectos generales de temas más amplios. Hasta ahora hemos invitado a todo tipo de personas. ¡Siempre ha sido genial!

Nos ha sorprendido el hecho de que entre tus publicaciones haya una referencia a la escena post-punk española de los años 80, “La Contra Ola”. ¿Qué te motivó a publicar un registro de una escena tan particular como la española en ese período de tiempo que abarca solo seis años? ¿Tienes alguna relación con los componentes de las bandas presentes en el disco? ¿Conocías la escena post-punk española de los años 80?
A medida que crece la reputación del sello cada vez más y más gente viene a nosotros. Siempre son buenos amigos de las personas que conocemos. El mundo de la reedición se volvía un poco loco y como excavador, debes estar seguro de que puedes confiar en las personas que pasan por el sello y con la que vas a trabajar, especialmente cuando estás al 100% en una música específica que estás coleccionando desde hace décadas. Sabía un poco sobre el post-punk español cuando un amigo mío me presentó a Loic Díaz Ronda. Loic es mitad español y lo sabía todo sobre el post-punk español y la onda del synth. Inmediatamente pensamos que teníamos que trabajar en lo mejor y más definitivo y personal de esta escena musical. Nos llevó años. Loic conoció personalmente a casi todos los músicos. La música más interesante que encontramos fue entre 1980 y 1986. ¡Después de eso, el sonido cambió a otros estilos musicales y quisimos poner la luz en estos años tan concretos y prolíficos! Ahora estamos trabajando con Loic en otros proyectos interesantes. España y fuera de España. No puedo decirte más por ahora :).

 

 

 

English:

Bongo Joe Records. 360 ° of love of music.

Bongo Joe is an association and record label formed by musicians, producers and DJs who run a converted record store, nowadays, in the coffee / bar cultural center in Geneva (Switzerland). An unprejudiced place that welcomes music lovers from anywhere in the world. An eclectic venue for musical gathering and enjoyment where you can buy records, watch a concert or listen to a lecture.

For those who do not know you yet, What is Bongo Joe and what is his goal?
Bongo Joe is an association of musicians, producers & DJs running a record store and a cafe/bar in Geneva (Switzerland) welcoming music lovers weither they’re into collecting vinyls or not, a place where you can meet, buy records and/or drinks, see a concert or listen to a conference. It became over time a cultural hub. Bongo Joe is also a record label focusing on music from the past and the present from any place on earth.

How does the association work, how work the label?
See how neoliberalism values and chain of command is destroying what’s good in human beings. The only way I can work and do business is on a horizontal plan, with people involved and not receiving orders but taking as much decisions as me. That’s our association. We talk a lot and gather once a month to discuss about everything. For the label it’s the same way.

How is the music scene in your city? In what state is it today?  What style of music is the most demanded ?
Music scene is kind of blooming these days. Geneva was the most squatted city in Europe 20 years ago and I grew up as a kid and teenager in a great creative and alternative atmosphere. Today very few survived of this era but you can still feel this in the air. There’s a lot going on in our city. A lot of different music scenes but since it’s a small city everyone knows each other. That makes it interesting. We are visited at the store by most of actors of those scenes. From hip-hop heroes to folksingers, from experimental musicians to rock’n’roll stars, from great Djs to big festival owners etc. Bongo Joe is a true great hub!

How is the scene of the French independent labels in 2019?
We are not french we are swiss 🙂 But definitely turned to France as it’s way bigger country and we sell a lot of our records there. I see everyday a new label appearing in the independent music scene and I think it’s great. It’s political: DIY way of life. Do what’s best, with your own hands. I do quite often give advises to people asking questions about running a record label, being a musician, reissuing, helping contemporary bands to develop, who to trust or not 🙂

Do you live of the music?
I live of the music since years and years. From my own music (i travelled the world with my old band Mama Rosin and now with my new band Cyril Cyril or composing for plays), from my DJ sets, from putting out records on my label, from running a record store, from organising shows and conferences…

Is there any kind of musical genre in which you are specialized or do you cover a spectrum wide of styles? What is the selection criteria of the discs that you sell in the store Bongo Joe?
The selection of music you can find at the store is really wide. Almost all music styles you can find on second hand or freshly pressed vinyl. That’s the same with what we put out on the labe. We are 360° music lovers.

Do you sell vinyl exclusively or do you offer other formats?
We sell mainly vinyls but also cassettes, CDs, books as well.

In your record store you make a lot of events related to music. What types of events and activities you develop from Bongo Joe? Can you anticipate some of that will you carry out over the next months?
From the opening day we wanted this place to be alive and creative and make people gather (that’s the most powerful quality of music!), we didn’t want to be just selling records to record collectors. We wanted to have all type of people being in the place we created and have a good time surrounded by the music we cherish. We organise constantly shows, in-stores, conferences, talks, release parties etc. that’s essential!

What’s next? We organise shows outside the store as well since it’s super small and sometimes we need bigger venues.
AGENDA
VEN 5 AVRIL @ USINE-REZ: VARIOUS ARTIST GENEVE (GE) MER 10 AVRIL @ CAVE 12: PIXVAE (COL/F) afro-colombian crunch
SAM 13 AVRIL @ BONGO JOE: FELICIEN LiA (CH) rock LUN 15 AVRIL @ BONGO JOE: ANDY DALE PETTY (USA) folk SAM 20 AVRIL @ BONGO JOE: INNERVISION #23 BASILE DINBERGS
MER 24 AVRIL @ BONGO JOE: WORLDWIDE GROOVE STATION recording session
SAM 27 AVRIL @ BONGO JOE: DHAVALI GIRI (FR) + ROMAIN DE FERRON (FR) JEU 16 MAI @ BONGO JOE: FINA FITTA (GR) minimal post swedish folk JEU 13 JUIN @ USINE – REZ DERYA YILDIRIM & GRUP SIMSEK + L’ECLAIR + BONGO JOE DJs
MER 19 JUIN @ LE BOURG MADALITSO BAND + L’ECLAIR + BONGO JOE Djs

On your website we have seen a section entitled Innervisión. Can you put us at so what exactly is Innervision?
Innervision is our conference series: we invite people from all over that have something about music to talk about. From super nerds of an obscure music style to people talking about general aspects of wider subjects. We’ve invited so far all kind of people. It’s always been great!

We have been struck by the fact that among your publications there is a reference to the Spanish post-punk scene of the 80s, “La Contra Ola”. What motivated you to publish a record of a scene as particular as the Spanish one in that period of time that covers only six years? Do you have any relationship with the components of the bands present on the disc? Did you know the Spanish post-punk scene of the 80s ?
As the reputation of the label’s growing we get more and more people coming to us. It’s always good friends of people we know. The reissuing world became a bit crazy and as a digger you need to be sure you can trust people running the label you gonna work with, especially when you are 100% into a specific music that you’re collecting since decades. I knew a little bit about spanish post-punk when a friend of mine introduced me to Loic Diaz Ronda. Loic is half spanish and knew everything about spanish post-punk and synth wave. We immediately thought we had to work on a ultimate and personnal best of this music scene. Took us years. Loic personnally met almost all musicians. The most interesting music we found was between 1980 and 1986. After that the sound changed to other music styles and we wanted to put the light on this very specific and prolific years! We are now working with Loic on other exciting projects. Spain and outside Spain. Cannot tell you more for now 🙂

 

 

BANDCAMP

 

SHARE THIS

¿Te ha gustado este artículo?

Dale a me gusta al Facebook de Staf y síguenos en Twitter, Instagram y Playmoss.

Enjoyed this article?

Like Staf on Facebook and follow us on Twitter, Instagram, and Playmoss.